MIKROSIMULERING – PROJEKTETS BAGGRUND
For at støtte en positiv byudvikling i hovedstadsområdet omkring København arbejdes der for en mere attraktiv offentlig transport. Indsatsen vil løse problemer med overbelastning og samtidig reducere den samlede miljøpåvirkning. Ringby / Letbanesamarbejdet har ønsket at få et så præcist fremtidsbillede af Ring 3 som muligt.

TO MODELLER TIL RINGVEJEN
Danmarks største mikrosimulationsmodelblev bygget op i 2011-2013. Ringby / Letbanesamarbejdet har, sammen med Via Trafik Rådgivning A/S, udviklet to modeller til ringvejen Ring 3 i København. Ved hjælp af mikrosimuleringsværktøjet Vissim har vi undersøgt afledte trafikkonsekvenser og testet trafiktekniske løsninger.Det ultimative mål er en bybane, der ikke åbner tidligst 2021 for 13-14 millioner passagerer årligt. Samtidig skal serviceniveauet for bil- og cykeltrafik opretholdes så vidt muligt.27 km vej, 27 stationer, 61 signalregulerede kryds og over 3000 konfliktpunkter er blevet undersøgt.

KONKLUSION
Vores erfaring viser, at mikrosimulation i stor skala er et passende og pædagogisk planlægningsværktøj til rådgivere såvel som beslutningstagere inden for trafik- og transportplanlægning. Det kræver imidlertid en meget systematisk og kritisk adgang til store mængder data, fremskrivninger, matrixlayout og permanent bemanding af opgaven.

Læs om vores erfaringer med mikrosimulation i forbindelse med letbaneplanlægningen i ringbykommunerne omkring København samt den fulde konklusion i artiklen: Mikrosimulering i storskala.

Artiklen er bragt i norske; Samferdsel

Vil du vide mere om, hvordan vi arbejder med trafikmodeller? Så kontakt Morten Stenberg her: ms@viatrafik.dk 

Please follow and like us: