Fodgængerprioritering, grøn mobilitet og Superfortove behandles i en artikel, skrevet af Via Trafik med Istedgade som eksempel.


Fodgængerprioritering og Superfortove!

Der er behov for et nyt mindset i trafikplanlægningen, der tilgodeser fodgængerne mere end det p.t. er tilfældet. I den forbindelse kommer et nyt begreb i spil som det middel, der potentiel set kan optimere fodgængernes betingelser i trafikken. Begrebet er ’Superfortovet’!

Der har længe været fokus på at forbedre forholdene for cyklister og for kollektiv trafik. I årevis har vi prioriteret fremkommelighed for cykler, busser og biler i udvalgte korridorer og ved hjælp af optimeret signalteknik og vejgeometri. Men i kampen om pladsen er det ofte fodgængerne, der taber.

Det er uhensigtsmæssigt i forhold til grøn mobilitet og en række andre initiativer, fx øget tilgængelighed for alle, bedre miljø, sundhed og byliv.

Hvordan kan vi ændre dette, så indsatsen for fodgængerne og grøn mobilitet lykkes bedre? En del af svaret findes i en omstilling af vores mindset, den organisatoriske og økonomiske tilgang i trafikplanlægningen og gennem etablering af superfortove.


Vi har skrevet en artikel om emnet i MobilityTech, hvor vi særligt fokuserer på netop fodgængerprioritering, grøn mobilitet og Superfortove.

Læs med her: Fodgængere skal have særligt fokus – her kommer Superfortovene

Vil du vide mere om, hvordan vi arbejder med Superfortove? Så kontakt Michael W. J. Sørensen på: mis@viatrafik.dk 

Læs også artiklen: Superfortov – Et nyt begreb



Please follow and like us: