Borgerinddragelse med mening

Borgerinddragelse og/eller borgermøder? Hvornår eller hvordan skal du bruge de forskellige inddragelsesmetoder? Det har vi skrevet en artikel om i Trafik og Veje . Her giver vi nogle generelle betragtninger samt nogle konkrete erfaringer med emnet på baggrund af et projekt i Rødovre Kommune.

I artiklen sætter vi bl.a. fokus på, at man bør tænke målrettet kommunikation ind fra starten af projektet:

“I arbejdet med borgerinddragelse findes der flere eksempler på gode og frugtbare inddragelsesstrategier. Desværre er der også eksempler på, når det ikke er så vellykket. Det er problematisk og dyrt at lukke ned for et projekt pga. manglende borgerog/eller politisk opbakning. Betalingsringen omkring København er et glimrende eksempel på, hvordan kommunikation kan have indflydelse på et projekt. Her overtog ”Nej-siden” lynhurtigt debatten og styrede den i en negativ retning.”Nej-siden” var især skarpe i det visuelle sprog med illustrationer af hajer, der spiser biler og Helle Thorning siddende i en lækker sportsvogn. ”Ja-siden” var derimod vage i deres argumentation, og det lykkedes dem aldrig at mobilisere opbakning fra borgerne – måske fordi projektet var styret fra toppen. Lad os i stedet forestille os en situation,
hvor borgere bliver inddraget tidligt i processen – måske endda før konceptet ”Betalingsring” er kommet på bordet”.

Læs hele artiklen her: Klistermærker & Bump i fuld bredde

Hævede krydsflader - Ja, de virker! Læs Via Trafiks artikel, der tager udgangspunkt i en undersøgelse lavet i samarbejde med AAU.
Jernbanebyen – Via Trafik er blandt de fem udvalgte teams af 30 ansøgere, der skal konkurrere i konkurrencen om helhedsplanen for byrummet på Vesterbro.

Visuelle hjælpemidler

Ved at formulere et fælles billedsprog, som er relevant for projektet, skabes der rum for en vellykket kommunikation på tværs af kompetencer.

 

23.04.2019

Vil du høre mere om hvordan vi arbejder med inddragelse?

Så kontakt

Andre cases

Please follow and like us: