I juli 2018 begyndte en forsøgsordning for speed pedelecs, og i januar 2019 begyndte to forsøgsordninger for henholdsvis el-løbehjul og andre små elektriske køretøjer, som el-skateboards og selvbalancerende køretøjer (hoverboards, uniwheels m.m.), hvor disse køretøjer er blevet lovlige at bruge på offentlige veje og stier. Varigheden af de tre forsøgsordninger er ikke fastsat, men ordningerne skal løbende følges og evalueres. Færdselsstyrelsen har, i samarbejde med andre relevante myndigheder og fagmiljøer, hovedansvaret for at evaluere disse ordninger. Den første delevaluering er gennemført fra september 2019 – januar 2020. Via Trafik har haft ansvarfor de dele af evalueringen, som omhandler registreret og selvrapporteret

El-løbehjul - få regelbrud og høj uheldsrisiko

I juli 2018 begyndte en forsøgsordning for
speed pedelecs, og i januar 2019 begyndte
to forsøgsordninger for henholdsvis el-løbehjul
og andre små elektriske køretøjer, som
el-skateboards og selvbalancerende køretøjer (hoverboards,
uniwheels m.m.), hvor disse køretøjer er
blevet lovlige at bruge på offentlige veje og stier.

Varigheden af de tre forsøgsordninger er ikke fastsat,
men ordningerne skal løbende følges og evalueres.

Færdselsstyrelsen har, i samarbejde med andre
relevante myndigheder og fagmiljøer, hovedansvaret
for at evaluere disse ordninger.

Den første delevaluering er gennemført fra september
2019 – januar 2020. Via Trafik har haft ansvarfor de dele af evalueringen, som omhandler registreret og selvrapporteret
adfærd, sikkerhed og holdninger. I nærværende artikel
er det kun den del af evalueringen, som Via Trafik har udarbejdet,
der præsenteres. Denne del har omhandlet alle tre forsøgsordninger,
men her præsenterer vi udelukkende resultaterne
for el-løbehjul, med særlig fokus på sikkerhed og adfærd.

Der henvises til vores baggrundsrapport for information om de andre
forsøgsordninger eller uddybende information om el-løbehjulene.

 

Læs artiklen, publiceret i Trafik og Veje her: El-løbehjul – få regelbrud og høj uheldsrisiko

Vi har også skrevet en norsk version til norske Samferdsel. Den kan du læse her: Elsparkesykkelen – få regelbrudd, men høy risiko

Læs også artiklen: El-løbehjulbrugere er bedre end deres rygte

Vil du høre mere om evalueringen?

Så kontakt

Andre cases

Please follow and like us: