Via Trafik har introduceret konceptet Superfortovet i Danmark. Nu introducerer de også konceptet i Norge.

I 2018 introducerede vi konceptet: ”Superfortov” i Danmark. Siden har vi arbejdet med videreudvikling og implementering af tiltaget i diverse projekter. Vi har nu også introduceret konceptet i Norge, hvor vi bl.a. belyser, hvordan Superfortovet kan tilpasses en norsk kontekst.

Det er der kommet følgende artikel ud af: ”Superfortau – nytt tiltak til å fremme gåing”. Artiklen er publiceret i norske Samferdsel.

Læs med her: Superfortau – nytt tiltak til å fremme gåing

 

Fakta om Superfortovet:

  • De skiller sig ud: De ligner ikke almindelige fortov, gågader eller lignende
  • Område: De hører til i byer og turistområder
  • Rute: De forbinder større knudepunkter, turmål og attraktioner med grundlag for stor fodgængertrafik
  • Bredde: De er brede (over 3 m), så der er god plads til at gå ved siden af – eller passere hinanden samt mulighed for forskellige aktiviteter, ophold og vejudstyr
  • Udformning: De er universelt udformede og er tilpasset omgivelsernes funktioner, arkitektur og materialer
  • Oplevelse: De tilbyder oplevelser baseret på strækningens historie og ånd
  • Klima og natur: De integrerer klimasikring, lokal afrensning af regnvand, beplantning og bynatur
  • Belysning: De er belyste, og belysningen er tilpasset fodgængerne
  • Prioritet: Fodgængerne er tydelig prioriteret, eventuelt på bekostning af andre trafikantgrupper
  • Hastighed: Hastighed på eventuelle nærliggende veje er maksimalt 40 km/t.

 

Læs mere om Superfortovet i casen: Ny Istedgade

Via Trafik har introduceret konceptet, Superfortov i Danmark. Nu introducerer de også begrebet i Norge.

Vil du høre mere om vores arbejde med Superfortove?

Så kontakt

Andre cases

Please follow and like us: