Mikromobilitet - ny viden tilgængelig.Via Trafik har som de første i Danmark (måske endda i Europa) undersøgt adfærd og ulykkesrisiko for elektriske skateboard og små selvbalancerende køretøjer. Hovedkonklusionen er, at de i Danmark sandsynligvis har endnu højere ulykkesrisiko end elektriske løbehjul, men at brugerne i større grad følger reglerne end brugere af elektriske løbehjul.

NY VIDEN om elektriske skateboard og små selvbalancerende køretøjer!

MIKROMOBILITET – NY VIDEN TILGÆNGELIG!

Mikromobilitet er korte rejser på små køretøjer ved relativt lave hastigheder. Udtrykket blev introduceret af den amerikanske Horace Dediu i 2016 og opstod i forbindelse med udviklingen af forskellige udlejningsordninger for små køretøjer såsom cykler samt udviklingen af forskellige små køretøjer med elektriske hjælpemotorer.

Via Trafik har som de første i Danmark (måske endda i Europa) undersøgt adfærd og ulykkesrisiko for elektriske skateboard og små selvbalancerende køretøjer.

Evalueringen er baseret på følgende fire underundersøgelser:

  1. Manuel registrering af adfærd og egenskaber ved 2335 elektriske scootere og andre små elektriske køretøjer. Datasættet omfattede 127 elektriske skateboards og 23 løbehjul.
  2. Videoobservation i fire kryds af adfærd og karakteristika for 369 elektriske scootere og andre små elektriske køretøjer. Datasættet omfattede 10 elektriske skateboards og 1 løbehjul.
  3. Vejmåling blandt 211 brugere af elektriske scootere og andre små elektriske køretøjer. Datasættet omfattede 3 elektriske skateboards.
  4. Webbaseret undersøgelse blandt 1465 brugere og ikke-brugere af elektriske scootere og andre små elektriske køretøjer. Datasættet omfattede 278 brugere af elektriske skateboards eller løbehjul.

Hovedkonklusionen er, at de i Danmark sandsynligvis har endnu højere ulykkesrisiko end elektriske løbehjul, men at brugerne i større grad følger reglerne end brugere af elektriske løbehjul.

Vil du vide mere om mellemregningerne, så har vi lavet et lille skriv om de fundne resultater. Det er der kommet en artikel ud af, der er bragt i norske SAMFERDSEL, der udgives af: Transportøkonomisk institutt, Norge (TØI)

Læs artiklen her: Ellrullebrett og ståhjulinger gir hoy ulykkesrisiko

Læs også: El-løbehjulsbrugerne er bedre end deres rygte

Flere formål og metoder

Via Trafik har undersøgt adfærds-, sikkerheds- og holdningsaspekterne af den eksperimentelle plan.

Formålet har specifikt været at undersøge:

  1. Brugernes selvrapporterede ulykker og næsten ulykker
  2. Brugeradfærd i trafikken
  3. Karakteristika for brugere og køretøjer
  4. Holdninger blandt både brugere og ikke-brugere

 

 

26.06.2020

Vil du høre mere om, hvordan vi arbejder med mikromobilitet og selvbalancerende køretøjer?

Så kontakt

Andre cases

Please follow and like us: