Cykeladfærd - Har du styr på hænderne når du cykler? Hvis ikke, så har vi!

Cykeladfærd er én af Via Trafiks  kernekompetencer og er noget vi arbejder med på daglig basis, fx har vi lige undersøgt adfærden blandt 23.000 cyklister i Aarhus – herunder, hvor mange, der cykler uden at have begge hænder på styret, hvorfor de gør det, og hvad der kendetegner cyklisterne. Det er der kommet en artikel ud af. Artiklen hedder: ”Styr på cykelstyret ”og er skrevet af Simone D. Thomsen, Morten L. Jensen og Michael W. J. Sørensen fra via Trafik.

Du kan læse artiklen i månedens udgave af Trafik og Veje, men du kan også bare læse med her: Styr på cykelstyret

Vil du læse mere om cykeladfærd, så er denne artikel måske også noget for dig?  Er der cykellys i tusmørket?:

Cykeladfærd: Vi har undersøgt adfærden blandt 23.000 cyklister i Aarhus– blandt andet, hvor mange, der cykler uden at have begge hænder på styret, hvorfor de gør det, og hvad der kendetegner cyklisterne. Det er der kommet en artikel ud af. Artiklen hedder: ”Styr på cykelstyret ”.
Cykeladfærd: Vi har undersøgt adfærden blandt 23.000 cyklister i Aarhus– blandt andet, hvor mange, der cykler uden at have begge hænder på styret, hvorfor de gør det, og hvad der kendetegner cyklisterne. Det er der kommet en artikel ud af. Artiklen hedder: ”Styr på cykelstyret ”.

Metode ved registrering af hænder på styr:

I perioden oktober 2020 til februar 2021 har tre rådgivere hos Via Trafik foretaget registrering på ture til/fra arbejde og på målrettede registreringsture, fx om aftenen og i weekenden. Registreringen er foretaget ved manuel notering på papirskema eller via diktafon, som efterfølgende er systematiseret og analyseret i regneark. Registreringen omfatter kørende cykler og altså ikke cyklister, der holder for rødt lys eller lignende. Cyklister, som rækker en hånd op eller ud til siden ved stop eller sving, er heller ikke inkluderet. En cyklist med kun én hånd på styret eller helt uden hænder er defineret ved at have sluppet styret i længere tid og således ikke bare nogle få sekunder.

 

20.05.2021

Vil du høre mere om, hvordan vi arbejder med cykeladfærd?

Så kontakt

Andre cases

Please follow and like us: