Mikromobilitet kan understøtte Hovedstadens Letbane?

Det lader til, at mikromobilitet kan understøtte Hovedstadens letbane.

I 2025 åbner Hovedstadens Letbane med to stationer ved Gladsaxe Erhvervskvarter. Mange af virksomhederne ligger dog uden for gængs gåafstand. Gladsaxe Kommune har derfor gennemført en analyse af potentialer og barrierer for, at en mikromobilitetsservice kan få flere til at benytte letbanen.

I den forbindelse har Via Trafik set på potentialet for, om el-løbehjul eller delecykler i området kan få flere til at tage letbanen til arbejde i Gladsaxe Erhvervskvarter, og hvordan potentialet kan udnyttes optimalt.

Mobility Management skaber grobund for nye vaner

Det viser sig, at Gladsaxe Kommune med fordel vil kunne anvende en Mobility Management-tilgang i opstartsfasen, så virksomhederne og de ansatte bliver introduceret til den nye mulighed for transport på den sidste kilometer (last mile) og får mulighed for at afprøve mikromobilitet via demonstrationsprojekter. Behov for og omfang af indsatsen vil formentligt være større ved valg af elløbehjul frem for delecykler.

 

Læs mere om, hvad vi fandt ud af i artiklen: ’Mikromobilitet kan understøtte Hovedstadens Letbane’, af Anette J. Jørgensen,  Lasse R. Mathiesen og Martin K. Kallesen.

 

Artiklen er bragt i månedens udgave af Trafik og Veje.

 

Læs artiklen her: Mikromobilitet kan understøtte Hovedstadens Letbane

Se også den fulde rapport fra projektet her

 

Se flere artikler her

Cykeladfærd: Vi har undersøgt adfærden blandt 23.000 cyklister i Aarhus– blandt andet, hvor mange, der cykler uden at have begge hænder på styret, hvorfor de gør det, og hvad der kendetegner cyklisterne. Det er der kommet en artikel ud af. Artiklen hedder: ”Styr på cykelstyret ”.
Mikromobilitet i Gladsaxe Erhvervskvarter.

Vil du høre mere om projektet?

Så kontakt

Andre cases

Please follow and like us:
fb-share-icon