Kan mikromobilitet understøtte Hovedstadens Letbane?

Det lader til, at mikromobilitet kan understøtte Hovedstadens letbane.

I 2025 åbner Hovedstadens Letbane med to stationer ved Gladsaxe Erhvervskvarter. Mange af virksomhederne ligger dog uden for gængs gåafstand. Gladsaxe Kommune har derfor gennemført en analyse af potentialer og barrierer for, at en mikromobilitetsservice kan få flere til at benytte letbanen.

I den forbindelse har Via Trafik set på potentialet for, om el-løbehjul eller delecykler i området kan få flere til at tage letbanen til arbejde i Gladsaxe Erhvervskvarter, og hvordan potentialet kan udnyttes optimalt.

Uddrag:

“En beregning, Via Trafik har foretaget af potentialet for mikromobilitetsservice i Gladsaxe Erhvervskvarter, viser, at antallet af daglige af- og påstigere i letbanen ved Gladsaxe Trafikplads og Gladsaxevej kan øges med op til 10 % på daglig basis. Under optimale betingelser kan potentialet være endnu højere end beregnet på nuværende tidspunkt”.

 

Læs mere om, hvad vi fandt ud af i artiklen: ’Mikromobilitet kan understøtte Hovedstadens Letbane’, af Anette J. Jørgensen,  Lasse R. Mathiesen og Martin K. Kallesen.

 

Artiklen er bragt i månedens udgave af Trafik og Veje.

 

Læs artiklen her: Mikromobilitet kan understøtte Hovedstadens Letbane

 

Se flere artikler her

Grøn mobilitet - Via Trafik har skrevet en artikel om, hvordan man fremmer grøn mobilitet i Gladsaxe Erhvervskvarter.

Mobility Management skaber grobund for nye vaner

Gladsaxe Kommune vil med fordel kunne anvende en Mobility Management-tilgang i opstartsfasen, så virksomhederne og de ansatte bliver introduceret til den nye mulighed for transport på den sidste kilometer (last mile) og får mulighed for at afprøve mikromobilitet via demonstrationsprojekter. Behov for og omfang af indsatsen vil formentligt være større ved valg af elløbehjul frem for delecykler.

Vil du høre mere om projektet?

Så kontakt

Andre cases

Please follow and like us: