+Way for 500S

“+Way for linje 500S mellem Glostrup og Avedøre” er et projekt, der fint illustrerer, hvordan man forener busfremkommelighed, byrum og byudvikling bedst?

Du kan blive klogere på projektet  i månedens udgave af Trafik og veje. Her har vores egen Mogens Møller, i fællesskab med Linda Quach fra Movia, nemlig skrevet en artikel om netop dette projekt.

Artiklen tager udgangspunkt i vores arbejde med projektet, der omfattede en del tværfaglige discipliner, mange aktører, en kreativ inddragelsesproces og gode løsninger.

Til højre ses en illustration fra COBE for stationsområdet ved Brøndby Strand.

 

POPUP-BUSSTOP som nyttigt værktøj

En del af de indledende forundersøgelser omhandlede brugerinddragelse. For at sikre lokal opbakning og forankring er det ofte hensigtsmæssigt at anvende netop denne metode. I +Wayprojektet gav det særligt god mening, at borgere og passagerer fik indflydelse på projektet, da det er dem, der til hverdag benytter 500S-ruten. Deres meninger om kommende nye tiltag blev derfor anvendt i projektforløbet.

I oktober 2019 blev der gennemført en omfattende borgerinddragelsesproces – ”POPUP-busstop”, hvor der blev etableret midlertidige dialog-stoppesteder ved de
tre største knudepunkter. Processen gav vigtig viden til projektet i forhold til, hvilke ønsker og holdninger passagerer og borgere
havde til projektet og til linje 500S.

Der skal lyde en stor tak for et godt samarbejde på opgaven til vores allierede fra Cobe og Light bureau.

Projektet er blevet til med Brøndby- og Hvidovre kommuner, Movia og Region Hovedstaden som de ledende kræfter.

 

Læs artiklen om projektet her: +Way for 500S mellem Glostrup og Avedøre Holme

+Way for linje 500S er et tværfagligt projekt om, hvordan man forener busfremkommelighed, byrum og byudvikling.
+Way for linje 500S er et tværfagligt projekt om, hvordan man forener busfremkommelighed, byrum og byudvikling.

Rejsetidsbesparelser for linje 500S

Linje 500S opnår en samlet rejsetidsgevinst på to minutter pr. retning i myldretiden som følge af en række busfremkommelighedstiltag, herunder:

  •  Øget busprioritering, øget omløbstid og forbedret samordning i signalanlæg, der sikrer, at linje 500S ikke holder unødigt for rødt lys
  • Busbaner, gatingsignaler og forlængede svingbaner, som sikrer, at linje 500S ikke blokeres af den øvrige trafik
  • Fremrykkede stoppesteder samt forlængede buslommer, der sikrer, at linje 500S kan køre hurtigere til og fra stoppestederne
  • Flytning af stoppestedet ved Brøndby Strand Station til en placering ved Borgmester Kjeld Rasmussens Boulevard, hvorved linje 500S undgår at køre i sløjfe omkring  stationen

24.09.2019

Vil du høre mere om, hvordan vi arbejder med +Way-projekter?

Så kontakt

Andre cases

Please follow and like us: