Projekteringsspecialist/ projektleder søges!

Vil du være med til at sætte dit præg på fremtidens trafik og byrum med særligt fokus på projekteringsfasen? Og vil du være en af de førende kræfter i Via Trafiks udvikling inden for projektering, i særlig grad 3D-projektering og projektledelse? Så læs med her! Vi søger en projekteringsspecialist eller erfaren projektleder til bl.a. at…

Gå-Hjem-Møde om Fodgængerprioritering

GÅ-HJEM-MØDE:Om fodgængerprioritering ER DU OPTAGET AF FODGÆNGERSTRATEGIER OG SYNES DU, AT SUPERFORTOVET ER ET SPÆNDENDE KONCEPT? Så er dette Gå-Hjem-Møde måske noget for dig? HVEM? IDA Trafik og byplan og Via Trafik står bag arrangementet. HVAD? Både Danmark og Tyskland har stor fokus på at forbedre forholdene for fodgængere og derved få flere ud på…

Vi evaluerer ordningen med el-løbehjul

Evaluering af ordningen med elektriske løbehjul – Via Trafik er i fuld sving! Fagfolk, interesseorganisationer, forsikringsselskaber og akutmodtagelser råber vagt i gevær og ønsker evaluering af den igangværende forsøgsordning med elektriske løbehjul hurtigst muligt. Via Trafik har været på forkant og begyndte allerede evalueringsarbejdet i foråret 2019. Fra januar 2019 har det, som en forsøgsordning,…

Øget mobilitet for seniorer – hvordan?

I Gentofte Kommune modtager de jævnligt kommentarer fra bekymrede ældre, som føler sig utrygge i trafikken. Fælles for deres bekymringer er, at det ofte ikke er muligt at bygge sig til en løsning, der tilgodeser alle seniortrafikanternes behov. For at imødekomme de mange bekymrede seniorborgere har Gentofte Kommune understøttet dette ved at invitere til en…

Hypertrængsel: Flere nuancer, tak

FLERE NUANCER PÅ, HVORDAN HYPERTRÆNGSEL SKAL HÅNDTERES, TAK! I dagens udgave af Mobilytytechs søstermedie, Ingeniøren, faldt jeg (Mogens Møller, Partner – Via Trafik) over følgende påstand i forbindelse med den såkaldte hypertrængsel, der ses på motorvejene i morgentimerne: ”Rampedosering kan løse Hypertrængsel!” var postulatet. Påstanden blev efterfølgende forsøgt underbygget med følgende argument: ”Det er klokkeklart,…

Mere tilgængelighed for pengene

Enkel tilgængelighedsrådgivning gav Glostrup Kommune flere penge til anlæg Glostrup Kommune har ønsket at forbedre tilgængeligheden for alle i deres signalregulerede kryds, herunder også forbedringer af anlæg af nedsænkede kantsten til brugere på hjul og taktile markeringer for synshandicappede. Sammen med én af Via Trafiks tilgængelighedsrevisorer og kommunens drift blev de to udvalgte kryds:  Hovedvejen/Nyvej/Skolevej…

Bæredygtige parkeringsnormer?

Vi bør have mere fokus på parkering og parkeringsnormer Undersøgelser af parkeringsbehovet i flere kommuner viser, at parkeringsbehovet ofte er væsentligt lavere end de anvendte normer. Dette kan i værste fald stimulere til øget bilvækst. I Via Trafik mener vi, at der er behov for at øge fokus på de parkeringsnormer, der anvendes rundt om…

Afsætningskultur ved skoler

Afsætningskultur ved skoler De fleste af os med skolebørn kender nok til det kaos, der ofte er ved skolerne om morgenen. Vi vil gerne sikre, at de små kommer helskindet fra bilen og ind i klasselokalet. Men det er en ond spiral. For jo flere forældre, der i den bedste mening, vælger at følge deres…

Hvordan krydser vi sikrest vejen

Hvordan krydser vi sikrest vejen? I løbet af efteråret 2018 deltog vi i en spændende forskningsopgave sammen med ingeniørstuderende, Brit Hermansen, fra Aalborg Universitet. Projektet gik ud på at kortlægge hvilken udformning af fodgængerovergange, der giver størst mulig sikkerhed for fodgængere når de skal krydse vejen. Du kan læse mere om projektet her:  Fodgængeres risiko…