Mikromobilitet skal fremme bæredygtig transport i Erhvervskvarteret i Gladsaxe.

Bæredygtig trafik i Gladsaxe Erhvervskvarter

Mikromobilitet i Gladsaxe Erhvervskvarter Bæredygtig trafik i Gladsaxe Erhvervskvarter – Mikromobilitet kan blive løsningen Gladsaxe Kommune går, i samarbejde med erhvervspartnerskabet; Gladsaxe Erhvervsby og Via Trafik, i gang med at undersøge mulighederne for at fremme bæredygtig transport, fx el-løbehjul og dele-cykler hjælpe medarbejderne med at komme det sidste stykke fra stationen eller stoppestedet i Gladsaxe…

Vejdirektoratet har netop udgivet pjecen: ”Vejtekniske løsninger for cyklister - Effekt på sikkerhed og oplevet tryghed”. Via Trafik har bistået med opgaven. I pjecen beskrives, på en kortfattet og letforståelig måde, effekterne af ti udvalgte løsninger på cyklisters sikkerhed, oplevet tryghed og fremkommelighed.

Ny pjece om effekter af cykeltiltag klar!

Vejdirektoratet har, i samarbejde med Via Trafik, udarbejdet ny pjece! Vejdirektoratet har netop udgivet pjecen: ”Vejtekniske løsninger for cyklister – Effekt på sikkerhed og oplevet tryghed”. Via Trafik har bistået med opgaven. I pjecen beskrives, på en kortfattet og letforståelig måde, effekterne af ti udvalgte løsninger på cyklisters sikkerhed, oplevet tryghed og fremkommelighed. Tanken er,…

Vi evaluerer Supercykelstier i KBH.

Vi evaluerer Supercykelstier Lige før sommerferien vandt vi en rammeaftale på tre år (med mulighed for ét års forlængelse) med Sekretariatet for Supercykelstier i Region Hovedstaden, så vi har sat os i sadlen, spændt hjelmen og ser frem til et spændende projekt, som vi løser i samarbejde med ITS Teknik. Der er overordnet to grene…

Trafikmodel-ekspert søges til Birkerød

Ekspert i trafikmodeller søges til vores afdeling i Birkerød Vil du være med til at præge fremtidens trafik samtidigt med, at du får mulighed for at udvikle dig i en virksomhed, hvor nøgleordene er arbejdsglæde og høj faglighed? Vi søger nemlig en erfaren modelmedarbejder, der har lyst til at være med til at udvikle vores…

Via Trafik har som de første i Danmark (måske endda i Europa) undersøgt adfærd og ulykkesrisiko for elektriske skateboard og små selvbalancerende køretøjer. Hovedkonklusionen er, at de i Danmark sandsynligvis har endnu højere ulykkesrisiko end elektriske løbehjul, men at brugerne i større grad følger reglerne end brugere af elektriske løbehjul.

Bliv klogere: Ny viden om mikromobilitet

NY VIDEN om elektriske skateboard og små selvbalancerende køretøjer! Via Trafik har som de første i Danmark (måske endda i Europa) undersøgt adfærd og ulykkesrisiko for elektriske skateboard og små selvbalancerende køretøjer. Hovedkonklusionen er, at de i Danmark sandsynligvis har endnu højere ulykkesrisiko end elektriske løbehjul, men at brugerne i større grad følger reglerne end…

Via Trafik har bidraget til Færdselsstyrelsens evaluering af forsøgsordningerne med små motoriserede køretøjer. Via Trafik tilbyder rådgivning inden for alle trafikale emner, og trafiksikkerhed er omdrejningspunktet for alt, hvad vi gør.

El-løbehjulsbrugerne er bedre end deres rygte!

El-løbehjulsbrugerne er bedre end deres rygte! Flere undersøgelser viser, at el-løbehjulsbrugerne er bedre end deres rygte. Undersøgelserne er baseret på registreringer af adfærd og regelefterlevelse af danske løbehjulsbrugere.  Vi har skrevet en artikel til Ingeniørens PRO-medie, MobilityTech, om undersøgelsernes resultater.   Læs artiklen her: El-løbehjulsbrugerne er bedre end deres rygte Vi har desuden hjulpet Færdselsstyrelsen…

Via Trafik har introduceret konceptet Superfortovet i Danmark. Nu introducerer de også konceptet i Norge.

Vi introducerer Superfortovet i Norge

I 2018 introducerede vi konceptet: ”Superfortov” i Danmark. Siden har vi arbejdet med videreudvikling og implementering af tiltaget i diverse projekter. Vi har nu også introduceret konceptet i Norge, hvor vi bl.a. belyser, hvordan Superfortovet kan tilpasses en norsk kontekst. Det er der kommet følgende artikel ud af: ”Superfortau – nytt tiltak til å fremme…

Via Trafik har hjulpet med at optimere mobiliteten for de bløde trafikanter på Istedgade i indre København.

Ny opgave: CO2-reduktion i København

Vi hjælper Københavns Kommune med at reducere CO2-udledningen i vejtrafikken Københavns Kommune har et ønske om at være CO2-neutral i 2025. Det ønsker vi sådan set også. Derfor er vi ekstra glade for, at vi har vundet opgaven, der skal styrke denne indsats. Opgaven indebærer 2 mobilitetsanalyser: ANALYSE 1”En grøn omstilling af trafikken”, der skal…

I juli 2018 begyndte en forsøgsordning for speed pedelecs, og i januar 2019 begyndte to forsøgsordninger for henholdsvis el-løbehjul og andre små elektriske køretøjer, som el-skateboards og selvbalancerende køretøjer (hoverboards, uniwheels m.m.), hvor disse køretøjer er blevet lovlige at bruge på offentlige veje og stier. Varigheden af de tre forsøgsordninger er ikke fastsat, men ordningerne skal løbende følges og evalueres. Færdselsstyrelsen har, i samarbejde med andre relevante myndigheder og fagmiljøer, hovedansvaret for at evaluere disse ordninger. Den første delevaluering er gennemført fra september 2019 – januar 2020. Via Trafik har haft ansvarfor de dele af evalueringen, som omhandler registreret og selvrapporteret

El-løbehjul – få regelbrud og høj uheldsrisiko

El-løbehjul – få regelbrud og høj uheldsrisiko I juli 2018 begyndte en forsøgsordning for speed pedelecs, og i januar 2019 begyndte to forsøgsordninger for henholdsvis el-løbehjul og andre små elektriske køretøjer, som el-skateboards og selvbalancerende køretøjer (hoverboards, uniwheels m.m.), hvor disse køretøjer er blevet lovlige at bruge på offentlige veje og stier. Varigheden af de…

Sådan håndterer vi Corona i Via Trafik.

OBS.: Sådan håndterer vi Corona

Sådan håndterer vi Corona Via Trafik tager det meget alvorligt, når statsministeren beder os om at være med til både at begrænse Corona-smitten og holde samfunds-hjulene i gang. Det er en kompliceret balance som vi har valgt at gribe an på følgende måde: Du kan stadig kontakte os helt som normalt, og vi arbejder videre…