Via Trafik har som de første i Danmark (måske endda i Europa) undersøgt adfærd og ulykkesrisiko for elektriske skateboard og små selvbalancerende køretøjer. Hovedkonklusionen er, at de i Danmark sandsynligvis har endnu højere ulykkesrisiko end elektriske løbehjul, men at brugerne i større grad følger reglerne end brugere af elektriske løbehjul.

Bliv klogere: Ny viden om mikromobilitet

NY VIDEN om elektriske skateboard og små selvbalancerende køretøjer! Via Trafik har som de første i Danmark (måske endda i Europa) undersøgt adfærd og ulykkesrisiko for elektriske skateboard og små selvbalancerende køretøjer. Hovedkonklusionen er, at de i Danmark sandsynligvis har endnu højere ulykkesrisiko end elektriske løbehjul, men at brugerne i større grad følger reglerne end…

Via Trafik har bidraget til Færdselsstyrelsens evaluering af forsøgsordningerne med små motoriserede køretøjer. Via Trafik tilbyder rådgivning inden for alle trafikale emner, og trafiksikkerhed er omdrejningspunktet for alt, hvad vi gør.

El-løbehjulsbrugerne er bedre end deres rygte!

El-løbehjulsbrugerne er bedre end deres rygte! Flere undersøgelser viser, at el-løbehjulsbrugerne er bedre end deres rygte. Undersøgelserne er baseret på registreringer af adfærd og regelefterlevelse af danske løbehjulsbrugere.  Vi har skrevet en artikel til Ingeniørens PRO-medie, MobilityTech, om undersøgelsernes resultater.   Læs artiklen her: El-løbehjulsbrugerne er bedre end deres rygte Vi har desuden hjulpet Færdselsstyrelsen…

Via Trafik har introduceret konceptet Superfortovet i Danmark. Nu introducerer de også konceptet i Norge.

Vi introducerer Superfortovet i Norge

I 2018 introducerede vi konceptet: ”Superfortov” i Danmark. Siden har vi arbejdet med videreudvikling og implementering af tiltaget i diverse projekter. Vi har nu også introduceret konceptet i Norge, hvor vi bl.a. belyser, hvordan Superfortovet kan tilpasses en norsk kontekst. Det er der kommet følgende artikel ud af: ”Superfortau – nytt tiltak til å fremme…

Via Trafik har hjulpet med at optimere mobiliteten for de bløde trafikanter på Istedgade i indre København.

Ny opgave: CO2-reduktion i København

Vi hjælper Københavns Kommune med at reducere CO2-udledningen i vejtrafikken Københavns Kommune har et ønske om at være CO2-neutral i 2025. Det ønsker vi sådan set også. Derfor er vi ekstra glade for, at vi har vundet opgaven, der skal styrke denne indsats. Opgaven indebærer 2 mobilitetsanalyser: ANALYSE 1”En grøn omstilling af trafikken”, der skal…

I juli 2018 begyndte en forsøgsordning for speed pedelecs, og i januar 2019 begyndte to forsøgsordninger for henholdsvis el-løbehjul og andre små elektriske køretøjer, som el-skateboards og selvbalancerende køretøjer (hoverboards, uniwheels m.m.), hvor disse køretøjer er blevet lovlige at bruge på offentlige veje og stier. Varigheden af de tre forsøgsordninger er ikke fastsat, men ordningerne skal løbende følges og evalueres. Færdselsstyrelsen har, i samarbejde med andre relevante myndigheder og fagmiljøer, hovedansvaret for at evaluere disse ordninger. Den første delevaluering er gennemført fra september 2019 – januar 2020. Via Trafik har haft ansvarfor de dele af evalueringen, som omhandler registreret og selvrapporteret

El-løbehjul – få regelbrud og høj uheldsrisiko

El-løbehjul – få regelbrud og høj uheldsrisiko I juli 2018 begyndte en forsøgsordning for speed pedelecs, og i januar 2019 begyndte to forsøgsordninger for henholdsvis el-løbehjul og andre små elektriske køretøjer, som el-skateboards og selvbalancerende køretøjer (hoverboards, uniwheels m.m.), hvor disse køretøjer er blevet lovlige at bruge på offentlige veje og stier. Varigheden af de…

Via Trafik har lavet tiltag,der skal minimere risikoen af smittespredning.

OBS.: Sådan håndterer vi Corona

Sådan håndterer vi Corona Via Trafik tager det meget alvorligt, når statsministeren beder os om at være med til både at begrænse Corona-smitten og holde samfunds-hjulene i gang. Det er en kompliceret balance som vi har valgt at gribe an på følgende måde: Du kan stadig kontakte os helt som normalt, og vi arbejder videre…

Borgerinddragelse i Esbjerg ifm. cyklisme.Via Trafik tilbyder rådgivning inden for alle trafikale emner, og trafiksikkerhed er omdrejningspunktet for alt, hvad vi gør.

Flere skal cykle i Esbjerg – Borgernes cykelplan

Flere skal cykle, og flere skal cykle mere Onsdag den 4. marts mødtes vi med udvalgte borgere på Esbjerg Hovedbibliotek for at arbejde med en Cykelplan for hele Esbjerg Kommune. Deltagerne i Borgersamlingen er på baggrund af et spørgeskema, udpeget så de repræsenterer kommunen bredt. Esbjerg Kommune har gjort meget for cyklisterne, men alligevel er…

Evaluering af forsøgsordningerne for små motoriserede køretøjer. Vi tilbyder rådgivning inden for alle trafikale emner, og trafiksikkerhed er omdrejningspunktet for alt, hvad vi gør.

Evaluering: Små motoriserede køretøjer

Evaluering af forsøgsordningerne for små motoriserede køretøjer er klar Færdselsstyrelsens evaluering af forsøgsordningerne for små motoriserede køretøjer er klar. Via Trafik har bidraget til evalueringen, der allerede har fået opmærksomhed af Transportministeren, der, på baggrund af evalueringen, nu overvejer om der skal indføres hjelmkrav til el-løbehjul. Evalueringen siger først og fremmest noget om, hvilke tendenser…

Hjelmpåbud bør være et krav ved brug af el-løbehjul

Hjelmpåbud bør være et krav ved brug af el-løbehjul Er det hul i hovedet ikke at bruge hjelm ved brug af el-løbehjul? Hvis man spørger landets akutmodtagelser og danske trafikeksperter, så er svaret ja!   Læs de øvrige mellemregninger i artiklen: ”Der bør være hjelmpåbud ved brug af el-løbehjul”. Artiklen er publiceret i februarnummeret af…

Læs: Sporbortfald ved motorveje

Sporbortfald ved motorveje Vejdirektoratet er i gang med at evaluere sporbortfald, dvs. reduktion fra 3 til 2 spor, på den Øst-jyske Motorvej (E45) ved Skanderborg. I den forbindelse er Via Trafik blevet bedt om at foretage et litteraturstudie om anbefalinger og erfaringer fra andre lande. Resultater fra dette litteraturstudie er sammenfattet i et notat.  …