Cyklister i rundkørsler - Via Trafik har to nye rapporter klar.

Cyklister i rundkørsler – Nye rapporter klar!

To nye rapporter klar om cyklister i rundkørsler Nu er vores længe ventede rapporter om sikkerhed for cyklende i rundkørsler endelig publiceret på vejregler.dk Det er tale om følgende to rapporter: 1.: ”Udformning af rundkørsler i byer og sikkerhed for cyklister – Litteratur- og effektstudie”. Den kan du læse her 2.: ”Sikkerhed for cyklister i…

Fuldskalaforsøg på Gladsaxe Trafikplads!

Fuldskalaforsøg og en grønnere trafikplads i Gladsaxe. Vi har hjulpet Gladsaxe Kommune med et nyt projekt for en moderne busterminal – nemlig Gladsaxe Trafikplads. Grundet etableringen af den nye letbane på Ring 3, har det ikke været muligt at bevare busterminalen, som i stedet er blevet flyttet længere væk fra ringvejen. Den nye busterminal er…

Teledata i trafikprojekter.

Kan teledata betale sig i trafikprojekter?

KAN DET BETALE SIG AT BRUGE TELEDATA I TRAFIKPROJEKTER? Ja! Det giver fx mening at bruge teledata, hvis man vil optimere: – Mobilitetsplaner – Klimatiltag – fx C02-beregninger – Trafikmodeller & OD-relationer – Passagérpotentialer – Cykel- og kollektivruter – Kvalitetssikring af dit projekt   Trafikplanlægning har ændret sig en hel del i de senere år,…

Skolevej på Amager får nyt lyskryds

Skolevej på Amager får nyt lyskryds Frem mod 2034 forventes antallet af folkeskoleelever i Ørestaden at stige, så der samlet set er behov for syv spor. For at imødekomme denne stigning planlægges der en ny skole (Arenakvarterets Skole) til fire af disse syv spor. Skolen forventes klar til ibrugtagning i 2023. Indtil da vil der…

Unges transportvaner - kan de blive grønnere? Det har Via trafik hjulpet Roskilde Kommune med at blive klogere på.

Kan unges transportvaner blive grønnere?

Kan fremtidens trafikanter blive grønnere? HVORDAN SIKRER VI, AT FREMTIDENS TRAFIKANTER TRÆFFER BÆREDYGTIGE VALG? ♻ En del af svaret kan måske findes i følgende udtalelse: ”Hvis mine venner tager bussen, så tager jeg også bussen. Så jeg kan snakke med dem. Jeg gør bare lidt det, som mine venner gør” (Elev, Roskilde Gymnasium). Bemærkningen befinder…

Middelalderbyen - byrumsforsøg. Via Trafik har hjulpet Københavns Kommunes rådgivere TREDJE NATUR og PLADS Aps med udarbejdelse af midlertidigt projekt for 5 byrum i Indre By.

Middelalderbyen – Byrumsforsøg

Middelalderbyen – Byrumsforsøg I sommeren 2021 får fodgængerne endnu mere plads at boltre sig på i Middelalderbyen i København. Via Trafik har hjulpet Københavns Kommunes rådgivere, TREDJE NATUR og PLADS ApS, med udarbejdelse af et midlertidigt projekt for fem byrum i Indre By. I den forbindelse har Via Trafik bistået med udarbejdelse af skilteplaner, kontrol…

El-ladestandere. Via Trafik kan hjælpe med udformningen.

El-ladestandere – Vi hjælper med udformningen!

El-ladestandere – Vi hjælper med udformningen El-ladestandere – Nogle gange trænger man bare til at lade op! Det kan vi hjælpe med – i hvert fald når det handler om opladning af el-biler. Den seneste tid har vi arbejdet på nogle spændende projekter med lyn-ladestationer og ladestandere. Sammen med Strunge Jensen A/S – Rådgivende Ingeniører,…

Spøgelsescyklisme - Via Trafik er meget stolte over at have modtaget GF Trafikprisen for projektet ”Spøgelsescyklister – Hvem, hvor mange og hvor farlige er de?” Vi glæder os meget til at udforske dette fænomen nærmere i løbet af 2021.

Spøgelsescyklisme – Vi har vundet GF Trafikprisen

Spøgelsescyklisme – Vi har vundet GF Trafikprisen Via Trafik skal hjælpe med at synliggøre fænomenet: ‘Spøgelsescyklisme’ i 2021! Vi er meget stolte over at have modtaget GF Trafikprisen for projektet: ”Spøgelsescyklister – Hvem, hvor mange og hvor farlige er de?” Vi glæder os meget til at udforske dette fænomen nærmere i løbet af 2021. Gennem…

Mikromobilitet - Hvordan ser fremtiden ud? Via Trafik giver et bud i ny artikel.

Mikromobilitet – Hvordan ser fremtiden ud?

Mikromobilitet – Hvordan ser fremtiden ud? Når det handler om mikromobilitet, kan det være vanskeligt at spå om fremtiden – både når det gælder udviklingen af ny teknologi og forretningsmodeller. I januar-udgaven af Trafik og Veje  har vores eksperter i mikromobilitet: Simone D. Thomsen og Michael W.J. Sørensen, alligevel kigget dybt i krystalkuglen og forsøgt…

Hjelmpåbud - så kom det! Via Trafiks markedschef udtaler sig i TV2 NEWS om sagen. Fra januar 2022 skal alle el-løbehjulsbrugere bære hjelm.

Hjelmpåbud til el-løbehjulsbrugere i 2022

Hjelmpåbud til el-løbehjul i 2022 Hjelmpåbud – så kom det! Vores anbefaling om at gøre hjelmbrug ved brug af el-løbehjul og andre motoriserede køretøjer obligatorisk bliver nu en realitet i 2022. Den 28. december 2020 blev det nemlig offentliggjort, at det fra d. 1. januar 2022 bliver lovpligtigt at bære hjelm, når man kører på…