Borgerinddragelse i Esbjerg ifm. cyklisme.Via Trafik tilbyder rådgivning inden for alle trafikale emner, og trafiksikkerhed er omdrejningspunktet for alt, hvad vi gør.

Borgerinddragelse – Cykelplan i Esbjerg

Borgerinddragelse i Esbjerg – Flere skal cykle, og flere skal cykle mere Via Trafik har stor erfaring med borgerinddragelse og cykelplaner. Vores arbejde med borgerinddragelse indebærer fx: Kampagner Informationsmateriale Workshops & borgermøder Interessenthåndtering Procesfacilitering Digital inddragelse Med vores inddragelsesværktøjer i rygsækken mødtes vi onsdag den 4. marts mødtes vi med udvalgte borgere på Esbjerg Hovedbibliotek…

Evaluering af forsøgsordningerne for små motoriserede køretøjer. Vi tilbyder rådgivning inden for alle trafikale emner, og trafiksikkerhed er omdrejningspunktet for alt, hvad vi gør.

Evaluering: Små motoriserede køretøjer

Evaluering af forsøgsordningerne for små motoriserede køretøjer er klar Evaluering af forsøgsordningerne for små motoriserede køretøjer er klar fra Færdselsstyrelsen. Via Trafik har bidraget til evalueringen, der allerede har fået opmærksomhed af Transportministeren, der, på baggrund af evalueringen, nu overvejer om der skal indføres hjelmkrav til el-løbehjul. Evalueringen siger først og fremmest noget om, hvilke…

Sporbortfald ved motorveje. Evaluering af sporbortfald ved Skanderborg er i gang. Via Trafik har foretaget et litteraturstudie.

Sporbortfald ved motorveje – Nyt notat

Sporbortfald ved motorveje – Nyt notat Vejdirektoratet er i gang med at evaluere sporbortfald, dvs. reduktion fra 3 til 2 spor, på den Øst-jyske Motorvej (E45) ved Skanderborg. I den forbindelse er Via Trafik blevet bedt om at foretage et litteraturstudie om anbefalinger og erfaringer fra andre lande. Resultater fra dette litteraturstudie er sammenfattet i…

Rapport: Trafiksignal uden permanent visning er omdrejningspunktet i en ny rapport.

Trafiksignal uden permanent visning

Trafiksignal uden permanent visning – Rapport klar! Trafiksignal uden permanent visning! Vejregelgruppen ’IT på vej’ har igangsat et vejregelforberedende arbejde, som skal undersøge og vurdere mulighederne for at kunne afprøve og evt. indføre trafiksignalanlæg uden permanent visning i Danmark. Til projektet er der fokuseret på permanente trafiksignalanlæg defineret som det samlede anlæg, der regulerer trafikken…

Cyklistadfærd - Ny videnskabelig artikel klar fra Via Trafik.

Cykeladfærd – Risikovillighed blandt hjelmbrugere

  Cykeladfærd er én af Via Trafiks spidskompetencer. Sammen med Transportøkonomisk institutt (TØI)  har Via Trafik lavet en spændende undersøgelse med mere end 1.000 danske cyklisters adfærd i signalregulerede kryds og kombineret observationerne med informationer om hjelmbrug, køn, cykeltype og krydsudformning.Adfærdsstudiet har udmundet sig i en rapport, der beskriver de observerede fund.  Via Trafik har…

Aarhus trafikmodel kan bruges til forskallige trafikberegninger

Aarhus Trafikmodel – en multimodal model

Aarhus Trafikmodel Via Trafik har været rådgiver på opbygningen af en multimodal trafikmodel for Aarhus Kommune. Modellen skal bruges i analyser omkring: letbaner, busser, tog, fysiske vejprojekter og byudvikling. Ligeledes er oplandet (Odder, Skanderborg, Faurskov og Syddjurs Kommuner) modelleret. Modellen er opbygget med basisår i 2016 ud fra plandata, TU-data, LTM (Landstrafikmodellen), signalinformation, køreplaner for…

Kan man, ved hjælp af vejbelysning, øge sikkerheden og fremkommeligheden på de danske veje nu og i fremtiden? Og hvilken indvirkning har vejbelysning på den stadigt mere tiltagende automatiserede kørsel? Via Trafik kan hjælpe med at besvare disse spørgsmål.

Vejbelysning – nu og i fremtiden

Kan man, ved hjælp af vejbelysning, øge sikkerheden og fremkommeligheden på de danske veje nu og i fremtiden? Og hvilken indvirkning har vejbelysning på den stadigt mere tiltagende automatiserede kørsel? Det kan du læse mere om i artiklen: ‘Kan lyset øge trafiksikkerheden og fremkommeligheden nu og i fremtiden?’ Læs et uddrag her: “HVORFOR VEJBELYSNING? Vejbelysning…

El-løbehjul: Via Trafik evaluerer forsøgsordningen med el-løbehjul. Evalueringsarbejdet er allerede publicereret. Evalueringen fokuserer sikkerherheden.

El-løbehjul – vi evaluerer forsøgsordningen

El-løbehjul – Via Trafik evaluerer ordningen Fagfolk, interesseorganisationer, forsikringsselskaber og akutmodtagelser råber vagt i gevær og ønsker evaluering af den igangværende forsøgsordning med el-løbehjul hurtigst muligt. Via Trafik har været på forkant og begyndte allerede evalueringsarbejdet i foråret 2019. Fra januar 2019 har det, som en forsøgsordning, været lovligt at benytte små elektriske køretøjer som…

Mobilitet for seniorer, hvordan? I Gentofte Kommune føler de ældre sig utrygge i trafikken. En trafik-cafe' er måske løsningen!

Mobilitet for seniorer – hvordan?

Når det handler om at optimere mobilitet for seniorer, hvordan gør man så lige det? I Gentofte Kommune modtager de jævnligt kommentarer fra bekymrede ældre, som føler sig utrygge i trafikken. Fælles for deres bekymringer er, at det ofte ikke er muligt at bygge sig til en løsning, der tilgodeser alle seniortrafikanternes behov. For at…

Hypertrængsel: Flere nuancer, tak!

FLERE NUANCER PÅ, HVORDAN HYPERTRÆNGSEL SKAL HÅNDTERES, TAK! I dagens udgave af Mobilytytechs søstermedie, Ingeniøren, faldt jeg (Mogens Møller, Partner – Via Trafik) over følgende påstand i forbindelse med den såkaldte hypertrængsel, der ses på motorvejene i morgentimerne: ”Rampedosering kan løse Hypertrængsel!” var postulatet. Påstanden blev efterfølgende forsøgt underbygget med følgende argument: ”Det er klokkeklart,…