Via Trafik har introduceret konceptet Superfortovet i Danmark. Nu introducerer de også konceptet i Norge.

Vi introducerer begrebet ‘Superfortov’ i Norge

OM BEGREBET ‘SUPERFORTOV’ I 2018 introducerede vi konceptet: ”Superfortov” i Danmark. Siden har vi arbejdet med videreudvikling og implementering af tiltaget i diverse projekter. Vi har nu også introduceret konceptet i Norge, hvor vi bl.a. belyser, hvordan Superfortovet kan tilpasses en norsk kontekst. HVORFOR HAR VI BRUG FOR ET NYT BEGREB? Fordi vi ofte overser…

CO2-reduktion og cyklistprioriteringi København.Via Trafik har hjulpet med at optimere mobiliteten for de bløde trafikanter på Istedgade i indre København.

CO2-reduktion i København – 2 mobilitetsanalyser

Vi hjælper Københavns Kommune med CO2-reduktion i vejtrafikken CO2-REDUKTION I KØBENHAVN! Københavns Kommune har et ønske om at være CO2-neutral i 2025. Det ønsker vi sådan set også. Derfor er vi ekstra glade for, at vi har vundet opgaven, der skal styrke denne indsats. Borgerrepræsentationen har besluttet at styrke indsatsen vedrørende CO2-udledningen for vejtrafikken gennem…

I juli 2018 begyndte en forsøgsordning for speed pedelecs, og i januar 2019 begyndte to forsøgsordninger for henholdsvis el-løbehjul og andre små elektriske køretøjer, som el-skateboards og selvbalancerende køretøjer (hoverboards, uniwheels m.m.), hvor disse køretøjer er blevet lovlige at bruge på offentlige veje og stier. Varigheden af de tre forsøgsordninger er ikke fastsat, men ordningerne skal løbende følges og evalueres. Færdselsstyrelsen har, i samarbejde med andre relevante myndigheder og fagmiljøer, hovedansvaret for at evaluere disse ordninger. Den første delevaluering er gennemført fra september 2019 – januar 2020. Via Trafik har haft ansvarfor de dele af evalueringen, som omhandler registreret og selvrapporteret

El-løbehjul – få regelbrud og høj uheldsrisiko

El-løbehjul – få regelbrud og høj uheldsrisiko I juli 2018 begyndte en forsøgsordning for speed pedelecs, og i januar 2019 begyndte to forsøgsordninger for henholdsvis el-løbehjul og andre små elektriske køretøjer, som el-skateboards og selvbalancerende køretøjer (hoverboards, uniwheels m.m.), hvor disse køretøjer er blevet lovlige at bruge på offentlige veje og stier. Varigheden af de…

Borgerinddragelse i Esbjerg ifm. cyklisme.Via Trafik tilbyder rådgivning inden for alle trafikale emner, og trafiksikkerhed er omdrejningspunktet for alt, hvad vi gør.

Borgerinddragelse – Cykelplan i Esbjerg

Borgerinddragelse i Esbjerg – Flere skal cykle, og flere skal cykle mere Via Trafik har stor erfaring med borgerinddragelse og cykelplaner. Vores arbejde med borgerinddragelse indebærer fx: Kampagner Informationsmateriale Workshops & borgermøder Interessenthåndtering Procesfacilitering Digital inddragelse Med vores inddragelsesværktøjer i rygsækken mødtes vi onsdag den 4. marts mødtes vi med udvalgte borgere på Esbjerg Hovedbibliotek…

Evaluering af forsøgsordningerne for små motoriserede køretøjer. Vi tilbyder rådgivning inden for alle trafikale emner, og trafiksikkerhed er omdrejningspunktet for alt, hvad vi gør.

Evaluering: Små motoriserede køretøjer

Evaluering af forsøgsordningerne for små motoriserede køretøjer er klar Evaluering af forsøgsordningerne for små motoriserede køretøjer er klar fra Færdselsstyrelsen. Via Trafik har bidraget til evalueringen, der allerede har fået opmærksomhed af Transportministeren, der, på baggrund af evalueringen, nu overvejer om der skal indføres hjelmkrav til el-løbehjul. Evalueringen siger først og fremmest noget om, hvilke…

Sporbortfald ved motorveje. Evaluering af sporbortfald ved Skanderborg er i gang. Via Trafik har foretaget et litteraturstudie.

Sporbortfald ved motorveje – Nyt notat

Sporbortfald ved motorveje – Nyt notat Vejdirektoratet er i gang med at evaluere sporbortfald, dvs. reduktion fra 3 til 2 spor, på den Øst-jyske Motorvej (E45) ved Skanderborg. I den forbindelse er Via Trafik blevet bedt om at foretage et litteraturstudie om anbefalinger og erfaringer fra andre lande. Resultater fra dette litteraturstudie er sammenfattet i…

Rapport: Trafiksignal uden permanent visning er omdrejningspunktet i en ny rapport.

Trafiksignal uden permanent visning

Trafiksignal uden permanent visning – Rapport klar! Trafiksignal uden permanent visning! Vejregelgruppen ’IT på vej’ har igangsat et vejregelforberedende arbejde, som skal undersøge og vurdere mulighederne for at kunne afprøve og evt. indføre trafiksignalanlæg uden permanent visning i Danmark. Til projektet er der fokuseret på permanente trafiksignalanlæg defineret som det samlede anlæg, der regulerer trafikken…

Cyklistadfærd - Ny videnskabelig artikel klar fra Via Trafik.

Cykeladfærd – Risikovillighed blandt hjelmbrugere

  Cykeladfærd er én af Via Trafiks spidskompetencer. Sammen med Transportøkonomisk institutt (TØI)  har Via Trafik lavet en spændende undersøgelse med mere end 1.000 danske cyklisters adfærd i signalregulerede kryds og kombineret observationerne med informationer om hjelmbrug, køn, cykeltype og krydsudformning.Adfærdsstudiet har udmundet sig i en rapport, der beskriver de observerede fund.  Via Trafik har…

Aarhus trafikmodel kan bruges til forskallige trafikberegninger

Aarhus Trafikmodel – en multimodal model

Aarhus Trafikmodel Via Trafik har været rådgiver på opbygningen af en multimodal trafikmodel for Aarhus Kommune. Modellen skal bruges i analyser omkring: letbaner, busser, tog, fysiske vejprojekter og byudvikling. Ligeledes er oplandet (Odder, Skanderborg, Faurskov og Syddjurs Kommuner) modelleret. Modellen er opbygget med basisår i 2016 ud fra plandata, TU-data, LTM (Landstrafikmodellen), signalinformation, køreplaner for…

Kan man, ved hjælp af vejbelysning, øge sikkerheden og fremkommeligheden på de danske veje nu og i fremtiden? Og hvilken indvirkning har vejbelysning på den stadigt mere tiltagende automatiserede kørsel? Via Trafik kan hjælpe med at besvare disse spørgsmål.

Vejbelysning – nu og i fremtiden

Kan man, ved hjælp af vejbelysning, øge sikkerheden og fremkommeligheden på de danske veje nu og i fremtiden? Og hvilken indvirkning har vejbelysning på den stadigt mere tiltagende automatiserede kørsel? Det kan du læse mere om i artiklen: ‘Kan lyset øge trafiksikkerheden og fremkommeligheden nu og i fremtiden?’ Læs et uddrag her: “HVORFOR VEJBELYSNING? Vejbelysning…