Cyklistadfærd - Ny videnskabelig artikel klar fra Via Trafik.

Cyklistadfærd – Ny videnskabelig artikel

Cyklistadfærd – Ny videnskabelig artikel I en ny artikel om cyklistadfærd har Via Trafik, sammen med forskningsleder; Alena Høye, fra Transportøkonomisk institutt (TØI) i Oslo, skrevet og fået publiceret en videnskabelige artikel. Artiklen hedder: ”Are helmeted cyclists taking more risk at signalized intersections”. Den er publiceret i det internationale fagtidsskrift: “Traffic Injury Prevention”. Artiklen beskriver…

Bæredygtig trafik: Mikromobilitet skal fremme bæredygtig transport i Erhvervskvarteret i Gladsaxe.

Bæredygtig trafik i Gladsaxe Erhvervskvarter

Mikromobilitet i Gladsaxe Erhvervskvarter Bæredygtig trafik i Gladsaxe Erhvervskvarter – Mikromobilitet kan blive løsningen Gladsaxe Kommune går, i samarbejde med erhvervspartnerskabet; Gladsaxe Erhvervsby og Via Trafik, i gang med at undersøge mulighederne for at fremme bæredygtig transport, fx el-løbehjul og dele-cykler hjælpe medarbejderne med at komme det sidste stykke fra stationen eller stoppestedet i Gladsaxe…

Cykeltiltag - ny pjece er klar. Vejdirektoratet har udgivet en ny pjece, der er lavet sammen med Via Trafik. Pjecen er bl.a. til kommuner.

Cykeltiltag – ny pjece er klar!

Vejdirektoratet har, i samarbejde med Via Trafik, udarbejdet ny pjece! Ny pjece om effekter af cykeltiltag er klar. Vejdirektoratet netop udgivet pjecen: ”Vejtekniske løsninger for cyklister – Effekt på sikkerhed og oplevet tryghed”. Via Trafik har bistået med opgaven. I pjecen beskrives, på en kortfattet og letforståelig måde, effekterne af ti udvalgte løsninger på cyklisters sikkerhed,…

Supercykelstier - Via Trafik evaluerer dem i København.

Supercykelstier i KBH. – evaluering er startet

Vi evaluerer Supercykelstier Lige før sommerferien vandt vi en rammeaftale på tre år (med mulighed for ét års forlængelse) med Sekretariatet for Supercykelstier i Region Hovedstaden, så vi har sat os i sadlen, spændt hjelmen og ser frem til et spændende projekt, som vi løser i samarbejde med ITS Teknik. På nuværende tidspunkt er otte…

Mikromobilitet - ny viden tilgængelig.Via Trafik har som de første i Danmark (måske endda i Europa) undersøgt adfærd og ulykkesrisiko for elektriske skateboard og små selvbalancerende køretøjer. Hovedkonklusionen er, at de i Danmark sandsynligvis har endnu højere ulykkesrisiko end elektriske løbehjul, men at brugerne i større grad følger reglerne end brugere af elektriske løbehjul.

Mikromobilitet – ny viden tilgængelig

NY VIDEN om elektriske skateboard og små selvbalancerende køretøjer! MIKROMOBILITET – NY VIDEN TILGÆNGELIG! Mikromobilitet er korte rejser på små køretøjer ved relativt lave hastigheder. Udtrykket blev introduceret af den amerikanske Horace Dediu i 2016 og opstod i forbindelse med udviklingen af forskellige udlejningsordninger for små køretøjer såsom cykler samt udviklingen af forskellige små køretøjer…

Via Trafik har bidraget til Færdselsstyrelsens evaluering af forsøgsordningerne med små motoriserede køretøjer. Via Trafik tilbyder rådgivning inden for alle trafikale emner, og trafiksikkerhed er omdrejningspunktet for alt, hvad vi gør.

El-løbehjul – brugere er bedre end deres rygte!

El-løbehjulsbrugerne er bedre end deres rygte! EL-LØBEHJUL – BRUGERE ER BEDRE END DERES RYGTE! Flere undersøgelser viser, at el-løbehjulsbrugerne er bedre end deres rygte. Undersøgelserne er baseret på registreringer af adfærd og regelefterlevelse af danske løbehjulsbrugere. I januar 2019 begyndte forsøgsordningen for el-løbehjul, hvor disse er blevet lovlige at bruge i offentlig trafik. I den…

Via Trafik har introduceret konceptet Superfortovet i Danmark. Nu introducerer de også konceptet i Norge.

Vi introducerer begrebet ‘Superfortov’ i Norge

OM BEGREBET ‘SUPERFORTOV’ I 2018 introducerede vi konceptet: ”Superfortov” i Danmark. Siden har vi arbejdet med videreudvikling og implementering af tiltaget i diverse projekter. Vi har nu også introduceret konceptet i Norge, hvor vi bl.a. belyser, hvordan Superfortovet kan tilpasses en norsk kontekst. HVORFOR HAR VI BRUG FOR ET NYT BEGREB? Fordi vi ofte overser…

CO2-reduktion og cyklistprioriteringi København.Via Trafik har hjulpet med at optimere mobiliteten for de bløde trafikanter på Istedgade i indre København.

CO2-reduktion i København – 2 mobilitetsanalyser

Vi hjælper Københavns Kommune med CO2-reduktion i vejtrafikken CO2-REDUKTION I KØBENHAVN! Københavns Kommune har et ønske om at være CO2-neutral i 2025. Det ønsker vi sådan set også. Derfor er vi ekstra glade for, at vi har vundet opgaven, der skal styrke denne indsats. Borgerrepræsentationen har besluttet at styrke indsatsen vedrørende CO2-udledningen for vejtrafikken gennem…

I juli 2018 begyndte en forsøgsordning for speed pedelecs, og i januar 2019 begyndte to forsøgsordninger for henholdsvis el-løbehjul og andre små elektriske køretøjer, som el-skateboards og selvbalancerende køretøjer (hoverboards, uniwheels m.m.), hvor disse køretøjer er blevet lovlige at bruge på offentlige veje og stier. Varigheden af de tre forsøgsordninger er ikke fastsat, men ordningerne skal løbende følges og evalueres. Færdselsstyrelsen har, i samarbejde med andre relevante myndigheder og fagmiljøer, hovedansvaret for at evaluere disse ordninger. Den første delevaluering er gennemført fra september 2019 – januar 2020. Via Trafik har haft ansvarfor de dele af evalueringen, som omhandler registreret og selvrapporteret

El-løbehjul – få regelbrud og høj uheldsrisiko

El-løbehjul – få regelbrud og høj uheldsrisiko I juli 2018 begyndte en forsøgsordning for speed pedelecs, og i januar 2019 begyndte to forsøgsordninger for henholdsvis el-løbehjul og andre små elektriske køretøjer, som el-skateboards og selvbalancerende køretøjer (hoverboards, uniwheels m.m.), hvor disse køretøjer er blevet lovlige at bruge på offentlige veje og stier. Varigheden af de…

Borgerinddragelse i Esbjerg ifm. cyklisme.Via Trafik tilbyder rådgivning inden for alle trafikale emner, og trafiksikkerhed er omdrejningspunktet for alt, hvad vi gør.

Borgerinddragelse – Cykelplan i Esbjerg

Borgerinddragelse i Esbjerg – Flere skal cykle, og flere skal cykle mere Via Trafik har stor erfaring med borgerinddragelse og cykelplaner. Vores arbejde med borgerinddragelse indebærer fx: Kampagner Informationsmateriale Workshops & borgermøder Interessenthåndtering Procesfacilitering Digital inddragelse Med vores inddragelsesværktøjer i rygsækken mødtes vi onsdag den 4. marts mødtes vi med udvalgte borgere på Esbjerg Hovedbibliotek…