Klimaperronernes force er, at de sparer anlægsmidler, forstærker byens grønne udtryk, mindsker urban heat-effekt og belastning på kloaksystemet. Samtidig medvirker klimaperronerne til at fastholde og øge antallet af passagerer i den kollektive trafik til gavn for klimaet og bymiljøet.

Klimaperroner – Artikel ude nu

Klimaperroner Hvordan skabes der synergi mellem skybrudshåndtering, busprojekter og miljø i tæt, bymæssig bebyggelse?  Det kan du blive klogere på i vores artikel om klimaperroner. Artiklen er publiceret i septemberudgaven af Trafik og Veje og har blandt andre, partner i Via Trafik, Mogens Møller, som skribent. Læs artiklen her: Klimaperroner – Sådan skabes der synergi…

Details
Mikromobilitet skal fremme bæredygtig transport i Erhvervskvarteret i Gladsaxe.

Bæredygtig trafik i Gladsaxe Erhvervskvarter

Mikromobilitet i Gladsaxe Erhvervskvarter Bæredygtig trafik i Gladsaxe Erhvervskvarter – Mikromobilitet kan blive løsningen Gladsaxe Kommune går, i samarbejde med erhvervspartnerskabet; Gladsaxe Erhvervsby og Via Trafik, i gang med at undersøge mulighederne for at fremme bæredygtig transport, fx el-løbehjul og dele-cykler hjælpe medarbejderne med at komme det sidste stykke fra stationen eller stoppestedet i Gladsaxe…

Details
Vejdirektoratet har netop udgivet pjecen: ”Vejtekniske løsninger for cyklister - Effekt på sikkerhed og oplevet tryghed”. Via Trafik har bistået med opgaven. I pjecen beskrives, på en kortfattet og letforståelig måde, effekterne af ti udvalgte løsninger på cyklisters sikkerhed, oplevet tryghed og fremkommelighed.

Ny pjece om effekter af cykeltiltag klar!

Vejdirektoratet har, i samarbejde med Via Trafik, udarbejdet ny pjece! Vejdirektoratet har netop udgivet pjecen: ”Vejtekniske løsninger for cyklister – Effekt på sikkerhed og oplevet tryghed”. Via Trafik har bistået med opgaven. I pjecen beskrives, på en kortfattet og letforståelig måde, effekterne af ti udvalgte løsninger på cyklisters sikkerhed, oplevet tryghed og fremkommelighed. Tanken er,…

Details

Trafikplanlægning i industriområder

Trafikplanlægning i industriområder Vejdirektoratet har netop opdateret vejregelhåndbogen: ”Trafikplanlægning i byer”, ved at tilføje et ekstra afsnit i del 4. Afsnittet belyser eksisterende industriområder, hvor en udvikling har medført nye afvigende funktioner som for eksempel skole, beboelse eller fritidsaktiviteter. I den forbindelse har vi lavet et lille skriv i form af en artikel, der bl.a.…

Details
Via Trafik har som de første i Danmark (måske endda i Europa) undersøgt adfærd og ulykkesrisiko for elektriske skateboard og små selvbalancerende køretøjer. Hovedkonklusionen er, at de i Danmark sandsynligvis har endnu højere ulykkesrisiko end elektriske løbehjul, men at brugerne i større grad følger reglerne end brugere af elektriske løbehjul.

Bliv klogere: Ny viden om mikromobilitet

NY VIDEN om elektriske skateboard og små selvbalancerende køretøjer! Via Trafik har som de første i Danmark (måske endda i Europa) undersøgt adfærd og ulykkesrisiko for elektriske skateboard og små selvbalancerende køretøjer. Hovedkonklusionen er, at de i Danmark sandsynligvis har endnu højere ulykkesrisiko end elektriske løbehjul, men at brugerne i større grad følger reglerne end…

Details
Via Trafik har bidraget til Færdselsstyrelsens evaluering af forsøgsordningerne med små motoriserede køretøjer. Via Trafik tilbyder rådgivning inden for alle trafikale emner, og trafiksikkerhed er omdrejningspunktet for alt, hvad vi gør.

El-løbehjulsbrugerne er bedre end deres rygte!

El-løbehjulsbrugerne er bedre end deres rygte! Flere undersøgelser viser, at el-løbehjulsbrugerne er bedre end deres rygte. Undersøgelserne er baseret på registreringer af adfærd og regelefterlevelse af danske løbehjulsbrugere.  Vi har skrevet en artikel til Ingeniørens PRO-medie, MobilityTech, om undersøgelsernes resultater.   Læs artiklen her: El-løbehjulsbrugerne er bedre end deres rygte Vi har desuden hjulpet Færdselsstyrelsen…

Details
Via Trafik har introduceret konceptet Superfortovet i Danmark. Nu introducerer de også konceptet i Norge.

Vi introducerer Superfortovet i Norge

I 2018 introducerede vi konceptet: ”Superfortov” i Danmark. Siden har vi arbejdet med videreudvikling og implementering af tiltaget i diverse projekter. Vi har nu også introduceret konceptet i Norge, hvor vi bl.a. belyser, hvordan Superfortovet kan tilpasses en norsk kontekst. Det er der kommet følgende artikel ud af: ”Superfortau – nytt tiltak til å fremme…

Details
I juli 2018 begyndte en forsøgsordning for speed pedelecs, og i januar 2019 begyndte to forsøgsordninger for henholdsvis el-løbehjul og andre små elektriske køretøjer, som el-skateboards og selvbalancerende køretøjer (hoverboards, uniwheels m.m.), hvor disse køretøjer er blevet lovlige at bruge på offentlige veje og stier. Varigheden af de tre forsøgsordninger er ikke fastsat, men ordningerne skal løbende følges og evalueres. Færdselsstyrelsen har, i samarbejde med andre relevante myndigheder og fagmiljøer, hovedansvaret for at evaluere disse ordninger. Den første delevaluering er gennemført fra september 2019 – januar 2020. Via Trafik har haft ansvarfor de dele af evalueringen, som omhandler registreret og selvrapporteret

El-løbehjul – få regelbrud og høj uheldsrisiko

El-løbehjul – få regelbrud og høj uheldsrisiko I juli 2018 begyndte en forsøgsordning for speed pedelecs, og i januar 2019 begyndte to forsøgsordninger for henholdsvis el-løbehjul og andre små elektriske køretøjer, som el-skateboards og selvbalancerende køretøjer (hoverboards, uniwheels m.m.), hvor disse køretøjer er blevet lovlige at bruge på offentlige veje og stier. Varigheden af de…

Details
Evaluering af forsøgsordningerne for små motoriserede køretøjer. Vi tilbyder rådgivning inden for alle trafikale emner, og trafiksikkerhed er omdrejningspunktet for alt, hvad vi gør.

Evaluering: Små motoriserede køretøjer

Evaluering af forsøgsordningerne for små motoriserede køretøjer er klar Færdselsstyrelsens evaluering af forsøgsordningerne for små motoriserede køretøjer er klar. Via Trafik har bidraget til evalueringen, der allerede har fået opmærksomhed af Transportministeren, der, på baggrund af evalueringen, nu overvejer om der skal indføres hjelmkrav til el-løbehjul. Evalueringen siger først og fremmest noget om, hvilke tendenser…

Details
Via trafik evaluerer forsøgsordningen med el-løbehjul.

Hjelmpåbud bør være et krav ved brug af el-løbehjul

Hjelmpåbud bør være et krav ved brug af el-løbehjul Er det hul i hovedet ikke at bruge hjelm ved brug af el-løbehjul? Hvis man spørger landets akutmodtagelser og danske trafikeksperter, så er svaret ja!   Læs de øvrige mellemregninger i artiklen: ”Der bør være hjelmpåbud ved brug af el-løbehjul”. Artiklen er publiceret i februarnummeret af…

Details