Byrumsprojekter - kontrastfarver og æstetik. Via Trafik har skrevet en artikel om, hvordan man skaber smukke og tilgængelige byrum ved hjælp af kontrastfarver.

Byrumsprojekter – Kontrastfarver og æstetik

Byrumsprojekter – Kontrastfarver og æstetik Byrumsprojekter kan blive endnu bedre, hvis man husker kontrastfarverne! “Gennem de seneste år er universel udformning blevet en integreret del af vej- og pladsprojekter. Det er ofte et krav i offentlige projekter, og landskabsarkitekter får ikke længere nervøse trækninger ved ordet; ”tilgængelighed”. Der arbejdes med taktile ledelinjeelementer og naturlige ledelinjer,…

Details
Mikromobilitet i Gladsaxe Erhvervskvarter

Mikromobilitet kan understøtte letbanen!

Kan mikromobilitet understøtte Hovedstadens Letbane? Det lader til, at mikromobilitet kan understøtte Hovedstadens letbane. I 2025 åbner Hovedstadens Letbane med to stationer ved Gladsaxe Erhvervskvarter. Mange af virksomhederne ligger dog uden for gængs gåafstand. Gladsaxe Kommune har derfor gennemført en analyse af potentialer og barrierer for, at en mikromobilitetsservice kan få flere til at benytte…

Details
Cykeladfærd: Vi har undersøgt adfærden blandt 23.000 cyklister i Aarhus– blandt andet, hvor mange, der cykler uden at have begge hænder på styret, hvorfor de gør det, og hvad der kendetegner cyklisterne. Det er der kommet en artikel ud af. Artiklen hedder: ”Styr på cykelstyret ”.

Cykeladfærd – Er hænderne på styret?

Cykeladfærd – Har du styr på hænderne når du cykler? Hvis ikke, så har vi! Cykeladfærd er én af Via Trafiks  kernekompetencer og er noget vi arbejder med på daglig basis, fx har vi lige undersøgt adfærden blandt 23.000 cyklister i Aarhus – herunder, hvor mange, der cykler uden at have begge hænder på styret,…

Details
Ny viden om mikromobilitet. Via Trafik giver et bud på om selvbalancerende køretøjer er farligere end el-løbehjul. Læs den nye artikel her.

Mikromobilitet – Ny viden om ulykkesrisiko

Ny viden om mikromobilitet Hvad er farligst når vi taler om mikromobilitet – el-løbehjul, eller andre selvbalancerende køretøjer? Det giver vi et bud på i den seneste udgave af Trafik og Veje . Her zoomer vi nemlig ind på mikromobilitet i form af elektriske skateboard og selvbalancerende køretøjer, som også er en del af forsøgsordningerne for,…

Details
Cykellys i tusmørket - Husker du at få tændt lyset på cyklen, når det er mørkt? Via Trafik har skrevet en artikel om emnet. Læs med.

Er der cykellys i tusmørket? – Ny artikel klar

Cykellys i tusmørket  Husker du cykellys i tusmørket?  I marts-udgaven af Trafik og Veje  har Via Trafiks Morten L. Jensen og Annette D. Pedersen skrevet en artikel, der sammenfatter resultaterne fra et observationsstudie af cyklisters brug af cykellys. Undersøgelsen viser bl.a., at omkring hver fjerde cyklist kører uden eller med utilstrækkeligt lys på cyklen. Desuden…

Details
Hævede krydsflader - Ja, de virker! Læs Via Trafiks artikel, der tager udgangspunkt i en undersøgelse lavet i samarbejde med AAU.

Hævede krydsflader – Ja, de virker!

Hævede krydsflader – Ja, de virker! Hævede krydsflader – Ja, de virker! Det er titlen på vores seneste artikel, der netop er bragt  i Trafik og Veje. For lidt viden på området En gennemgang af danske og udenlandske studier har, lidt overraskende, vist, at der findes meget lidt viden om den sikkerhedsmæssige effekt af hævede…

Details
Spøgelsescyklisme - Via Trafik er meget stolte over at have modtaget GF Trafikprisen for projektet ”Spøgelsescyklister – Hvem, hvor mange og hvor farlige er de?” Vi glæder os meget til at udforske dette fænomen nærmere i løbet af 2021.

Spøgelsescyklisme – Vi har vundet GF Trafikprisen

Spøgelsescyklisme – Vi har vundet GF Trafikprisen Via Trafik skal hjælpe med at synliggøre fænomenet: ‘Spøgelsescyklisme’ i 2021! Vi er meget stolte over at have modtaget GF Trafikprisen for projektet: ”Spøgelsescyklister – Hvem, hvor mange og hvor farlige er de?” Vi glæder os meget til at udforske dette fænomen nærmere i løbet af 2021. Gennem…

Details
Mikromobilitet - Hvordan ser fremtiden ud? Via Trafik giver et bud i ny artikel.

Mikromobilitet – Hvordan ser fremtiden ud?

Mikromobilitet – Hvordan ser fremtiden ud? Når det handler om mikromobilitet, kan det være vanskeligt at spå om fremtiden – både når det gælder udviklingen af ny teknologi og forretningsmodeller. I januar-udgaven af Trafik og Veje  har vores eksperter i mikromobilitet: Simone D. Thomsen og Michael W.J. Sørensen, alligevel kigget dybt i krystalkuglen og forsøgt…

Details
El-løbehjul - Vi har vurderet nye norske regler for brug af el-løbehjul.

El-løbehjul – Vi vurderer de nye norske regler

Vurdering af nye norske regler for brug af el-løbehjul Udover, at vi løbende evaluerer og vurderer de danske regler for brug af el-løbehjul, har vi også vurderet forslag til nye regler for brug af el-løbehjul i Norge. I Norge har de indtil nu haft meget lempelige regler for el-løbehjul. Derfor har Oslo f.eks. registreret rigtig…

Details
Cykelprioritering i signalregulerede kryds. Vi har skrevet en artikel om emnet i Trafik og Veje.

Cykelprioritering i signalregulerede kryds

CYKELPRIORITERING I SIGNALREGULEREDE KRYDS Så er der grønt lys til at læse december-udgaven af Trafik og Veje, 2020. Du kan bl.a. læse vores artikel: ”Cykelprioritering i signalregulerede kryds”. Her sætter vores signalspecialist Ulrik Bjerregaard og Lars kamp Jørgensen fra Frederiksberg kommune fokus på cyklisters fremkommelighed i fire kryds på Frederiksberg. I forbindelse med cykelprioritering i…

Details