Rapport:Trafiksignal uden permanent visning

Rapport: Trafiksignal uden permanent visning Vejregelgruppen ’IT på vej’ har igangsat et vejregelforberedende arbejde, som skal undersøge og vurdere mulighederne for at kunne afprøve og evt. indføre trafiksignalanlæg uden permanent visning i Danmark.   Til projektet er der fokuseret på permanente trafiksignalanlæg defineret som det samlede anlæg, der regulerer trafikken for samtlige tilfarter i et…

Details

El-løbehjul forandrer vores byer

El-løbehjul forandrer vores byer De seneste år har mikromobilitet, herunder el-løbehjul fyldt en del i gadebilledet, men hvilken betydning har det for bymiljøet, og skal vi i kraft af mikromobilitetens indtog på de danske veje tænke anderledes i forhold til fremtidens trafik- og byplanlægning?   Det kan du få perspektiver på her: El-løbehjul forandrer vores…

Details

Om vejbelysning – nu og i fremtiden

Kan man, ved hjælp af vejbelysning, øge sikkerheden og fremkommeligheden på de danske veje nu og i fremtiden? Og hvilken indvirkning har vejbelysning på den stadigt mere tiltagende automatiserede kørsel? Det kan du læse mere om ved at klikke her

Bæredygtige parkeringsnormer?

Vi bør have mere fokus på parkering og parkeringsnormer Undersøgelser af parkeringsbehovet i flere kommuner viser, at parkeringsbehovet ofte er væsentligt lavere end de anvendte normer. Dette kan i værste fald stimulere til øget bilvækst. I Via Trafik mener vi, at der er behov for at øge fokus på de parkeringsnormer, der anvendes rundt om…

Details

Afsætningskultur ved skoler

Afsætningskultur ved skoler De fleste af os med skolebørn kender nok til det kaos, der ofte er ved skolerne om morgenen. Vi vil gerne sikre, at de små kommer helskindet fra bilen og ind i klasselokalet. Men det er en ond spiral. For jo flere forældre, der i den bedste mening, vælger at følge deres…

Details

Hvordan krydser vi sikrest vejen

Hvordan krydser vi sikrest vejen? I løbet af efteråret 2018 deltog vi i en spændende forskningsopgave sammen med ingeniørstuderende, Brit Hermansen, fra Aalborg Universitet. Projektet gik ud på at kortlægge hvilken udformning af fodgængerovergange, der giver størst mulig sikkerhed for fodgængere når de skal krydse vejen. Du kan læse mere om projektet her:  Fodgængeres risiko…

Details

Verdensklasse forskning i Norge

Verdensklasseforskning HVAD KAN DANMARK LÆRE? Vi er stolte over vores nye markedschef i Aarhus. Michael Sørensen, som er ekspert i trafiksikkerhed, er vendt tilbage til Danmark efter 12 år som trafiksikkerhedsforsker i Norske TØI (Transportøkonomisk institutt). Han har skrevet en artikel om sine erfainger fra arbejdet i verdens mest trafiksikre land. Læs artiklen her: Verdenklasseforskning…

Details

Borgerinddragelse med mening

Borgerinddragelse med mening Hvornår er der tale om borgerinddragelse og/eller borgermøder? Og hvornår eller hvordan skal du bruge de forskellige inddragelsesmetoder? Det har vi skrevet en artikel om i Trafik og Veje . Her giver vi nogle generelle betragtninger samt nogle konkrete erfaringer med emnet på baggrund af et projekt i Rødovre Kommune.   Læs…

Details