Vi introducerer Superfortovet i Norge

I 2018 introducerede vi konceptet: ”Superfortov” i Danmark. Siden har vi arbejdet med videreudvikling og implementering af tiltaget i diverse projekter. Vi har nu også introduceret konceptet i Norge, hvor vi bl.a. belyser, hvordan Superfortovet kan tilpasses en norsk kontekst. Det er der kommet følgende artikel ud af: ”Superfortau – nytt tiltak til å fremme…

Details
I juli 2018 begyndte en forsøgsordning for speed pedelecs, og i januar 2019 begyndte to forsøgsordninger for henholdsvis el-løbehjul og andre små elektriske køretøjer, som el-skateboards og selvbalancerende køretøjer (hoverboards, uniwheels m.m.), hvor disse køretøjer er blevet lovlige at bruge på offentlige veje og stier. Varigheden af de tre forsøgsordninger er ikke fastsat, men ordningerne skal løbende følges og evalueres. Færdselsstyrelsen har, i samarbejde med andre relevante myndigheder og fagmiljøer, hovedansvaret for at evaluere disse ordninger. Den første delevaluering er gennemført fra september 2019 – januar 2020. Via Trafik har haft ansvarfor de dele af evalueringen, som omhandler registreret og selvrapporteret

El-løbehjul – få regelbrud og høj uheldsrisiko

El-løbehjul – få regelbrud og høj uheldsrisiko I juli 2018 begyndte en forsøgsordning for speed pedelecs, og i januar 2019 begyndte to forsøgsordninger for henholdsvis el-løbehjul og andre små elektriske køretøjer, som el-skateboards og selvbalancerende køretøjer (hoverboards, uniwheels m.m.), hvor disse køretøjer er blevet lovlige at bruge på offentlige veje og stier. Varigheden af de…

Details
Evaluering af forsøgsordningerne for små motoriserede køretøjer. Vi tilbyder rådgivning inden for alle trafikale emner, og trafiksikkerhed er omdrejningspunktet for alt, hvad vi gør.

Evaluering: Små motoriserede køretøjer

Evaluering af forsøgsordningerne for små motoriserede køretøjer er klar Færdselsstyrelsens evaluering af forsøgsordningerne for små motoriserede køretøjer er klar. Via Trafik har bidraget til evalueringen, der allerede har fået opmærksomhed af Transportministeren, der, på baggrund af evalueringen, nu overvejer om der skal indføres hjelmkrav til el-løbehjul. Evalueringen siger først og fremmest noget om, hvilke tendenser…

Details
Via Trafik har bidraget til Færdselsstyrelsens evaluering af forsøgsordningerne med små motoriserede køretøjer. Via Trafik tilbyder rådgivning inden for alle trafikale emner, og trafiksikkerhed er omdrejningspunktet for alt, hvad vi gør.

Hjelmpåbud bør være et krav ved brug af el-løbehjul

Hjelmpåbud bør være et krav ved brug af el-løbehjul Er det hul i hovedet ikke at bruge hjelm ved brug af el-løbehjul? Hvis man spørger landets akutmodtagelser og danske trafikeksperter, så er svaret ja!   Læs de øvrige mellemregninger i artiklen: ”Der bør være hjelmpåbud ved brug af el-løbehjul”. Artiklen er publiceret i februarnummeret af…

Details

Læs: Sporbortfald ved motorveje

Sporbortfald ved motorveje Vejdirektoratet er i gang med at evaluere sporbortfald, dvs. reduktion fra 3 til 2 spor, på den Øst-jyske Motorvej (E45) ved Skanderborg. I den forbindelse er Via Trafik blevet bedt om at foretage et litteraturstudie om anbefalinger og erfaringer fra andre lande. Resultater fra dette litteraturstudie er sammenfattet i et notat.  …

Details
Rapport: Trafiksignal uden permanent visning er omdrejningspunktet i en ny rapport.

Rapport:Trafiksignal uden permanent visning

Rapport: Trafiksignal uden permanent visning Vejregelgruppen ’IT på vej’ har igangsat et vejregelforberedende arbejde, som skal undersøge og vurdere mulighederne for at kunne afprøve og evt. indføre trafiksignalanlæg uden permanent visning i Danmark.   Til projektet er der fokuseret på permanente trafiksignalanlæg defineret som det samlede anlæg, der regulerer trafikken for samtlige tilfarter i et…

Details
El-løbehjul forandrer vores byer

El-løbehjul forandrer vores byer

El-løbehjul forandrer vores byer De seneste år har mikromobilitet, herunder el-løbehjul fyldt en del i gadebilledet, men hvilken betydning har det for bymiljøet, og skal vi i kraft af mikromobilitetens indtog på de danske veje tænke anderledes i forhold til fremtidens trafik- og byplanlægning?   Det kan du få perspektiver på her: El-løbehjul forandrer vores…

Details
Kan man, ved hjælp af vejbelysning, øge sikkerheden og fremkommeligheden på de danske veje nu og i fremtiden? Og hvilken indvirkning har vejbelysning på den stadigt mere tiltagende automatiserede kørsel? Via Trafik kan hjælpe med at besvare disse spørgsmål.

Vejbelysning – nu og i fremtiden

Kan man, ved hjælp af vejbelysning, øge sikkerheden og fremkommeligheden på de danske veje nu og i fremtiden? Og hvilken indvirkning har vejbelysning på den stadigt mere tiltagende automatiserede kørsel? Det kan du læse mere om ved at klikke her