Trafiksikkerhed: Trafiksikkerheden skal skærpes i et farligt Aarhus-kryds. Via Trafiks trafiksikkerhedsspecialist, Michael Sørensen, Giver sit besyv med om sagen i Lokalavisen Aarhus.

Trafiksikkerhed i et af Aarhus’ farligste kryds

Trafiksikkerhed i et af Aarhus’ farligste kryds Når det gælder trafiksikkerhed i et af Aarhus’ farligste kryds, trænger den til en grundig revurdering. I maj 2018 døde en 21-årig kvinde efter en påkørsel i krydset Edwin Rahrs Vej/Åby Ringvej i Aarhus. I oktober 2020 døde en 23-årig kvinde ligeledes efter at være blevet ramt af…

Details
Cyklistadfærd - Ny videnskabelig artikel klar fra Via Trafik.

Cyklistadfærd – Ny videnskabelig artikel

Cyklistadfærd – Ny videnskabelig artikel I en ny artikel om cyklistadfærd har Via Trafik, sammen med forskningsleder; Alena Høye, fra Transportøkonomisk institutt (TØI) i Oslo, skrevet og fået publiceret en videnskabelige artikel. Artiklen hedder: ”Are helmeted cyclists taking more risk at signalized intersections”. Den er publiceret i det internationale fagtidsskrift: “Traffic Injury Prevention”. Artiklen beskriver…

Details
Klimaperroner: Klimaperronernes force er, at de sparer anlægsmidler, forstærker byens grønne udtryk, mindsker urban heat-effekt og belastning på kloaksystemet. Samtidig medvirker klimaperronerne til at fastholde og øge antallet af passagerer i den kollektive trafik til gavn for klimaet og bymiljøet.

Klimaperroner – Artikel ude nu

Klimaperroner Hvordan skabes der synergi mellem skybrudshåndtering, busprojekter og miljø i tæt, bymæssig bebyggelse?  Det kan du blive klogere på i vores artikel om klimaperroner. Der er et øget fokus på integration af klimatiltag i disse år – også når det gælder projekter, hvor forbedringer i forhold til byudvikling, infrastruktur og kollektiv trafik skal spille…

Details
Bæredygtig trafik: Mikromobilitet skal fremme bæredygtig transport i Erhvervskvarteret i Gladsaxe.

Bæredygtig trafik i Gladsaxe Erhvervskvarter

Mikromobilitet i Gladsaxe Erhvervskvarter Bæredygtig trafik i Gladsaxe Erhvervskvarter – Mikromobilitet kan blive løsningen Gladsaxe Kommune går, i samarbejde med erhvervspartnerskabet; Gladsaxe Erhvervsby og Via Trafik, i gang med at undersøge mulighederne for at fremme bæredygtig transport, fx el-løbehjul og dele-cykler hjælpe medarbejderne med at komme det sidste stykke fra stationen eller stoppestedet i Gladsaxe…

Details
Cykeltiltag - ny pjece er klar. Vejdirektoratet har udgivet en ny pjece, der er lavet sammen med Via Trafik. Pjecen er bl.a. til kommuner.

Cykeltiltag – ny pjece er klar!

Vejdirektoratet har, i samarbejde med Via Trafik, udarbejdet ny pjece! Ny pjece om effekter af cykeltiltag er klar. Vejdirektoratet netop udgivet pjecen: ”Vejtekniske løsninger for cyklister – Effekt på sikkerhed og oplevet tryghed”. Via Trafik har bistået med opgaven. I pjecen beskrives, på en kortfattet og letforståelig måde, effekterne af ti udvalgte løsninger på cyklisters sikkerhed,…

Details
Trafikplanlægning i industriområder. Via Trafik har skrevet en artikel til Trafik og Veje. Trafikplanlægning i industriområder. Artiklen belyser problemstillinger, indsatser og virkemidler ifm. trafikplanlægning i industriområder.

Trafikplanlægning i industriområder

Trafikplanlægning i industriområder Vejdirektoratet har netop opdateret vejregelhåndbogen: ”Trafikplanlægning i byer”, ved at tilføje et ekstra afsnit i del 4. Afsnittet belyser eksisterende industriområder, hvor en udvikling har medført nye afvigende funktioner som for eksempel skole, beboelse eller fritidsaktiviteter. I den forbindelse har vi lavet et lille skriv i form af en artikel, der bl.a.…

Details
Mikromobilitet - ny viden tilgængelig.Via Trafik har som de første i Danmark (måske endda i Europa) undersøgt adfærd og ulykkesrisiko for elektriske skateboard og små selvbalancerende køretøjer. Hovedkonklusionen er, at de i Danmark sandsynligvis har endnu højere ulykkesrisiko end elektriske løbehjul, men at brugerne i større grad følger reglerne end brugere af elektriske løbehjul.

Mikromobilitet – ny viden tilgængelig

NY VIDEN om elektriske skateboard og små selvbalancerende køretøjer! MIKROMOBILITET – NY VIDEN TILGÆNGELIG! Mikromobilitet er korte rejser på små køretøjer ved relativt lave hastigheder. Udtrykket blev introduceret af den amerikanske Horace Dediu i 2016 og opstod i forbindelse med udviklingen af forskellige udlejningsordninger for små køretøjer såsom cykler samt udviklingen af forskellige små køretøjer…

Details
Via Trafik har bidraget til Færdselsstyrelsens evaluering af forsøgsordningerne med små motoriserede køretøjer. Via Trafik tilbyder rådgivning inden for alle trafikale emner, og trafiksikkerhed er omdrejningspunktet for alt, hvad vi gør.

El-løbehjul – brugere er bedre end deres rygte!

El-løbehjulsbrugerne er bedre end deres rygte! EL-LØBEHJUL – BRUGERE ER BEDRE END DERES RYGTE! Flere undersøgelser viser, at el-løbehjulsbrugerne er bedre end deres rygte. Undersøgelserne er baseret på registreringer af adfærd og regelefterlevelse af danske løbehjulsbrugere. I januar 2019 begyndte forsøgsordningen for el-løbehjul, hvor disse er blevet lovlige at bruge i offentlig trafik. I den…

Details
Via Trafik har introduceret konceptet Superfortovet i Danmark. Nu introducerer de også konceptet i Norge.

Vi introducerer begrebet ‘Superfortov’ i Norge

OM BEGREBET ‘SUPERFORTOV’ I 2018 introducerede vi konceptet: ”Superfortov” i Danmark. Siden har vi arbejdet med videreudvikling og implementering af tiltaget i diverse projekter. Vi har nu også introduceret konceptet i Norge, hvor vi bl.a. belyser, hvordan Superfortovet kan tilpasses en norsk kontekst. HVORFOR HAR VI BRUG FOR ET NYT BEGREB? Fordi vi ofte overser…

Details
I juli 2018 begyndte en forsøgsordning for speed pedelecs, og i januar 2019 begyndte to forsøgsordninger for henholdsvis el-løbehjul og andre små elektriske køretøjer, som el-skateboards og selvbalancerende køretøjer (hoverboards, uniwheels m.m.), hvor disse køretøjer er blevet lovlige at bruge på offentlige veje og stier. Varigheden af de tre forsøgsordninger er ikke fastsat, men ordningerne skal løbende følges og evalueres. Færdselsstyrelsen har, i samarbejde med andre relevante myndigheder og fagmiljøer, hovedansvaret for at evaluere disse ordninger. Den første delevaluering er gennemført fra september 2019 – januar 2020. Via Trafik har haft ansvarfor de dele af evalueringen, som omhandler registreret og selvrapporteret

El-løbehjul – få regelbrud og høj uheldsrisiko

El-løbehjul – få regelbrud og høj uheldsrisiko I juli 2018 begyndte en forsøgsordning for speed pedelecs, og i januar 2019 begyndte to forsøgsordninger for henholdsvis el-løbehjul og andre små elektriske køretøjer, som el-skateboards og selvbalancerende køretøjer (hoverboards, uniwheels m.m.), hvor disse køretøjer er blevet lovlige at bruge på offentlige veje og stier. Varigheden af de…

Details