Via Trafik har bidraget til Færdselsstyrelsens evaluering af forsøgsordningerne med små motoriserede køretøjer. Via Trafik tilbyder rådgivning inden for alle trafikale emner, og trafiksikkerhed er omdrejningspunktet for alt, hvad vi gør.

El-løbehjul – brugere er bedre end deres rygte!

El-løbehjulsbrugerne er bedre end deres rygte! EL-LØBEHJUL – BRUGERE ER BEDRE END DERES RYGTE! Flere undersøgelser viser, at el-løbehjulsbrugerne er bedre end deres rygte. Undersøgelserne er baseret på registreringer af adfærd og regelefterlevelse af danske løbehjulsbrugere. I januar 2019 begyndte forsøgsordningen for el-løbehjul, hvor disse er blevet lovlige at bruge i offentlig trafik. I den…

Details
Via Trafik har introduceret konceptet Superfortovet i Danmark. Nu introducerer de også konceptet i Norge.

Vi introducerer begrebet ‘Superfortov’ i Norge

OM BEGREBET ‘SUPERFORTOV’ I 2018 introducerede vi konceptet: ”Superfortov” i Danmark. Siden har vi arbejdet med videreudvikling og implementering af tiltaget i diverse projekter. Vi har nu også introduceret konceptet i Norge, hvor vi bl.a. belyser, hvordan Superfortovet kan tilpasses en norsk kontekst. HVORFOR HAR VI BRUG FOR ET NYT BEGREB? Fordi vi ofte overser…

Details
I juli 2018 begyndte en forsøgsordning for speed pedelecs, og i januar 2019 begyndte to forsøgsordninger for henholdsvis el-løbehjul og andre små elektriske køretøjer, som el-skateboards og selvbalancerende køretøjer (hoverboards, uniwheels m.m.), hvor disse køretøjer er blevet lovlige at bruge på offentlige veje og stier. Varigheden af de tre forsøgsordninger er ikke fastsat, men ordningerne skal løbende følges og evalueres. Færdselsstyrelsen har, i samarbejde med andre relevante myndigheder og fagmiljøer, hovedansvaret for at evaluere disse ordninger. Den første delevaluering er gennemført fra september 2019 – januar 2020. Via Trafik har haft ansvarfor de dele af evalueringen, som omhandler registreret og selvrapporteret

El-løbehjul – få regelbrud og høj uheldsrisiko

El-løbehjul – få regelbrud og høj uheldsrisiko I juli 2018 begyndte en forsøgsordning for speed pedelecs, og i januar 2019 begyndte to forsøgsordninger for henholdsvis el-løbehjul og andre små elektriske køretøjer, som el-skateboards og selvbalancerende køretøjer (hoverboards, uniwheels m.m.), hvor disse køretøjer er blevet lovlige at bruge på offentlige veje og stier. Varigheden af de…

Details
Evaluering af forsøgsordningerne for små motoriserede køretøjer. Vi tilbyder rådgivning inden for alle trafikale emner, og trafiksikkerhed er omdrejningspunktet for alt, hvad vi gør.

Evaluering: Små motoriserede køretøjer

Evaluering af forsøgsordningerne for små motoriserede køretøjer er klar Evaluering af forsøgsordningerne for små motoriserede køretøjer er klar fra Færdselsstyrelsen. Via Trafik har bidraget til evalueringen, der allerede har fået opmærksomhed af Transportministeren, der, på baggrund af evalueringen, nu overvejer om der skal indføres hjelmkrav til el-løbehjul. Evalueringen siger først og fremmest noget om, hvilke…

Details
Sporbortfald ved motorveje. Evaluering af sporbortfald ved Skanderborg er i gang. Via Trafik har foretaget et litteraturstudie.

Sporbortfald ved motorveje – Nyt notat

Sporbortfald ved motorveje – Nyt notat Vejdirektoratet er i gang med at evaluere sporbortfald, dvs. reduktion fra 3 til 2 spor, på den Øst-jyske Motorvej (E45) ved Skanderborg. I den forbindelse er Via Trafik blevet bedt om at foretage et litteraturstudie om anbefalinger og erfaringer fra andre lande. Resultater fra dette litteraturstudie er sammenfattet i…

Details
Rapport: Trafiksignal uden permanent visning er omdrejningspunktet i en ny rapport.

Trafiksignal uden permanent visning

Trafiksignal uden permanent visning – Rapport klar! Trafiksignal uden permanent visning! Vejregelgruppen ’IT på vej’ har igangsat et vejregelforberedende arbejde, som skal undersøge og vurdere mulighederne for at kunne afprøve og evt. indføre trafiksignalanlæg uden permanent visning i Danmark. Til projektet er der fokuseret på permanente trafiksignalanlæg defineret som det samlede anlæg, der regulerer trafikken…

Details
Cyklistadfærd - Ny videnskabelig artikel klar fra Via Trafik.

Cykeladfærd – Risikovillighed blandt hjelmbrugere

  Cykeladfærd er én af Via Trafiks spidskompetencer. Sammen med Transportøkonomisk institutt (TØI)  har Via Trafik lavet en spændende undersøgelse med mere end 1.000 danske cyklisters adfærd i signalregulerede kryds og kombineret observationerne med informationer om hjelmbrug, køn, cykeltype og krydsudformning.Adfærdsstudiet har udmundet sig i en rapport, der beskriver de observerede fund.  Via Trafik har…

Details
Kan man, ved hjælp af vejbelysning, øge sikkerheden og fremkommeligheden på de danske veje nu og i fremtiden? Og hvilken indvirkning har vejbelysning på den stadigt mere tiltagende automatiserede kørsel? Via Trafik kan hjælpe med at besvare disse spørgsmål.

Vejbelysning – nu og i fremtiden

Kan man, ved hjælp af vejbelysning, øge sikkerheden og fremkommeligheden på de danske veje nu og i fremtiden? Og hvilken indvirkning har vejbelysning på den stadigt mere tiltagende automatiserede kørsel? Det kan du læse mere om i artiklen: ‘Kan lyset øge trafiksikkerheden og fremkommeligheden nu og i fremtiden?’ Læs et uddrag her: “HVORFOR VEJBELYSNING? Vejbelysning…

Details
El-løbehjul er, som i Danmark, også udbredt i Norge. Via Trafik hjælper med, hvordan det kan gøres mere sikkert at bruge disse i Norge.

El-løbehjul – Via hjælper Norge

El-løbehul – Vi vurderer de norske regler og hjælper Norge med at forbedre trafiksikkerheden ift. disse.Vores trafiksikkerhedsspecialist, Michael W. J. Sørensen har gennemført en gennemgang og systematisering af, hvad forskellige eksperter fra Danmark og andre lande har sagt og skrevet om trafiksikkerhed for elektriske løbehjul. Det er der kommet en artikel ud af. I artiklen…

Details
Bæredygtige parkeringsnormer

Parkeringsnormer – Skal de være bæredygtige?

Mere fokus på parkering og parkeringsnormer Undersøgelser af parkeringsbehovet i flere kommuner viser, at parkeringsbehovet ofte er væsentligt lavere end de anvendte normer. Dette kan i værste fald stimulere til øget bilvækst. I Via Trafik mener vi, at der er behov for at øge fokus på de parkeringsnormer, der anvendes rundt om i landet for…

Details