Bustrafik - fremtiden er kollektiv. Via Trafik har hjulpet Vejregelgruppen: 'Kollektiv trafik på veje', med ny eksempelsamling. Læs artiklen.

Bustrafik – Fremtiden er kollektiv

Bustrafik – Fremtiden er kollektiv – Ny eksempelsamling! Den seneste eksempelsamling for Kollektiv bustrafik blev publiceret i 2003 – meget er sket siden da. Derfor er vejregelgruppen: ‘Kollektiv trafik på veje’, med bistand fra Via Trafik, ved at udarbejde en helt ny og tidssvarende eksempelsamling. KOLLEKTIV TRAFIK ER NØDVENDIG FOR EN BÆREDYGTIG FREMTID Alle prognoser…

Details
Fodgængerprioritering, grøn mobilitet og Superfortove behandles i en artikel, skrevet af Via Trafik med Istedgade som eksempel.

Fodgængerprioritering og Superfortove

Fodgængerprioritering og Superfortove! Der er behov for et nyt mindset i trafikplanlægningen, der tilgodeser fodgængerne mere end det p.t. er tilfældet. I den forbindelse kommer et nyt begreb i spil som det middel, der potentiel set kan optimere fodgængernes betingelser i trafikken. Begrebet er ’Superfortovet’! Der har længe været fokus på at forbedre forholdene for…

Details
Superfortov - et nyt begreb.

Superfortov – et nyt begreb

Superfortov: Via Trafik introducerer hermed et nyt begreb,  som fungerer som løftestang for bedre planlægning og projektering af særlige fodgængerområder. SUPERFORTOV – ET NYT BEGREB Har vi brug for et ord, der favner prioritering af fodgængere? Gennem flere år har vi prioriteret fremkommeligheds- og mobilitetstiltag for øget mobilitet og bylivskvalitet. Alle tiltag berører fodgængere, men…

Details
Cykelhjelm - hvornår? Flere bruger cykelhjelm, og der er færre alvorlige hovedskader. Læs om vores undersøgelse af brugen af cykelhjelm her.

Cykelhjelm – Hvornår bruger vi den?

CYKELHJELM – HVORNÅR BRUGER VI DEN?Via Trafik gennemførte fra juni til oktober 2017 en cykelhjelmtælling i Aarhus af mere end 13.500 cyklister. Formålet var at opnå større viden om cyklisters brug af cykelhjelm i bytrafik. Undersøgelsen er et supplement til Rådet for Sikker Trafiks arbejde, hvormed det i højere grad vil være muligt at målrette…

Details
Trafikmodeller er vigtige værktøjer, når der skal beregnes både trafikale og miljømæssige effekter. Lyngby-Taarbæk er et godt eksempel. Læs artiklen, hvor trafikmodel-specialist, Morten Stenberg, uddyber emnet.

Trafikmodeller – Store trafikændringer i Lyngby-Taarbæk

Trafikmodeller er vigtige værktøjer, når der skal beregnes både trafikale og miljømæssige effekter. En letbane og grundige trafikanalyser har således også været bærende for gennemgribende ændringer af vejnettet i Lyngby-Taarbæk Kommune.  I maj, 2016 vedtog folketinget en­delig anlægsloven for letbanen på Ring 3 omkring København. Letbanen skal blandt andet betjene DTU og fortsætte ned til…

Details
Mikrosimulering i Storskala: Via Trafik har arbejdet med mikrosimulering i forbindelse med letbaneplanlægningen i ringbykommunerne omkring København. Læs artiklen her.

Mikrosimulering i storskala

MIKROSIMULERING – PROJEKTETS BAGGRUND For at støtte en positiv byudvikling i hovedstadsområdet omkring København arbejdes der for en mere attraktiv offentlig transport. Indsatsen vil løse problemer med overbelastning og samtidig reducere den samlede miljøpåvirkning. Ringby / Letbanesamarbejdet har ønsket at få et så præcist fremtidsbillede af Ring 3 som muligt. TO MODELLER TIL RINGVEJEN Danmarks…

Details