Trafiksikkerhed - Verdensklasseforskning i Norge. Via Trafiks markedschef, Michael Wølck Jæger Sørensen bidrager til forskningen.

Trafiksikkerhed – Verdensklasseforskning i Norge

Verdensklasseforskning TRAFIKSIKKERHED I NORGE – HVAD KAN DANMARK LÆRE? Vi er stolte over vores nye markedschef i Aarhus. Michael Sørensen, som er ekspert i trafiksikkerhed, er vendt tilbage til Danmark efter 12 år som trafiksikkerhedsforsker i Norske TØI (Transportøkonomisk institutt). Han har skrevet en artikel om sine erfaringer fra arbejdet i verdens mest trafiksikre land.…

Hævede krydsflader - Ja, de virker! Læs Via Trafiks artikel, der tager udgangspunkt i en undersøgelse lavet i samarbejde med AAU.

Borgerinddragelse med mening

Borgerinddragelse med mening Borgerinddragelse og/eller borgermøder? Hvornår eller hvordan skal du bruge de forskellige inddragelsesmetoder? Det har vi skrevet en artikel om i Trafik og Veje . Her giver vi nogle generelle betragtninger samt nogle konkrete erfaringer med emnet på baggrund af et projekt i Rødovre Kommune. I artiklen sætter vi bl.a. fokus på, at…

BRT - avanceret software forudser fremtiden. Læs interviewet med specialist, Morten Stenberg, om det foregående simuleringsarbejde.

BRT: Avanceret software forudser fremtiden

Avanceret software forudser fremtiden I forbindelse med Aalborgs nye højklassede buslinje, udgiver kommunen et magasin, som er dedikeret til emnet: BRT. Magasinet, som hedder +Plusbus, indeholder en masse spændende artikler og interviews. Du kan bl.a. læse om det simuleringsarbejde, der ligger forud for første spadestik, eller læs interviewet med vores modelspecialist, Morten Stenberg. I forbindelse…

Parkeringsnormer spænder ben for den bæredygtige byudvikling. Via Trafik har skrevet en artikel om emnet.

Parkeringsnormer spænder ben for bæredygtig byudvikling?

Spænder vi ben for den bæredygtige byudvikling? Parkeringsnormer spænder ben for bæredygtig byudvikling. Det viser et hurtigt tjek. Mange af landets kommuner opererer med de samme krav til parkering ved nybyggeri på trods af, at bilrådighed, demografi og politiske visioner varierer. Konsekvenserne ved at operere med de samme krav til parkering kan blandt andet betyde…

Bustrafik - fremtiden er kollektiv. Via Trafik har hjulpet Vejregelgruppen: 'Kollektiv trafik på veje', med ny eksempelsamling. Læs artiklen.

Bustrafik – Fremtiden er kollektiv

Bustrafik – Fremtiden er kollektiv – Ny eksempelsamling! Den seneste eksempelsamling for Kollektiv bustrafik blev publiceret i 2003 – meget er sket siden da. Derfor er vejregelgruppen: ‘Kollektiv trafik på veje’, med bistand fra Via Trafik, ved at udarbejde en helt ny og tidssvarende eksempelsamling. KOLLEKTIV TRAFIK ER NØDVENDIG FOR EN BÆREDYGTIG FREMTID Alle prognoser…

Fodgængerprioritering, grøn mobilitet og Superfortove behandles i en artikel, skrevet af Via Trafik med Istedgade som eksempel.

Fodgængerprioritering og Superfortove

Fodgængerprioritering og Superfortove! Der er behov for et nyt mindset i trafikplanlægningen, der tilgodeser fodgængerne mere end det p.t. er tilfældet. I den forbindelse kommer et nyt begreb i spil som det middel, der potentiel set kan optimere fodgængernes betingelser i trafikken. Begrebet er ’Superfortovet’! Der har længe været fokus på at forbedre forholdene for…

Superfortov - et nyt begreb.

Superfortov – et nyt begreb

Superfortov: Via Trafik introducerer hermed et nyt begreb,  som fungerer som løftestang for bedre planlægning og projektering af særlige fodgængerområder. SUPERFORTOV – ET NYT BEGREB Har vi brug for et ord, der favner prioritering af fodgængere? Gennem flere år har vi prioriteret fremkommeligheds- og mobilitetstiltag for øget mobilitet og bylivskvalitet. Alle tiltag berører fodgængere, men…

Cykelhjelm - hvornår? Flere bruger cykelhjelm, og der er færre alvorlige hovedskader. Læs om vores undersøgelse af brugen af cykelhjelm her.

Cykelhjelm – Hvornår bruger vi den?

CYKELHJELM – HVORNÅR BRUGER VI DEN?Via Trafik gennemførte fra juni til oktober 2017 en cykelhjelmtælling i Aarhus af mere end 13.500 cyklister. Formålet var at opnå større viden om cyklisters brug af cykelhjelm i bytrafik. Undersøgelsen er et supplement til Rådet for Sikker Trafiks arbejde, hvormed det i højere grad vil være muligt at målrette…

Trafikmodeller er vigtige værktøjer, når der skal beregnes både trafikale og miljømæssige effekter. Lyngby-Taarbæk er et godt eksempel. Læs artiklen, hvor trafikmodel-specialist, Morten Stenberg, uddyber emnet.

Trafikmodeller – Ændringer i Lyngby-Taarbæk

Trafikmodeller er vigtige værktøjer, når der skal beregnes både trafikale og miljømæssige effekter. En letbane og grundige trafikanalyser har således også været bærende for gennemgribende ændringer af vejnettet i Lyngby-Taarbæk Kommune.  I maj, 2016 vedtog folketinget en­delig anlægsloven for letbanen på Ring 3 omkring København. Letbanen skal blandt andet betjene DTU og fortsætte ned til…

Mikrosimulering i Storskala: Via Trafik har arbejdet med mikrosimulering i forbindelse med letbaneplanlægningen i ringbykommunerne omkring København. Læs artiklen her.

Mikrosimulering skal støtte byudvikling

MIKROSIMULERING – PROJEKTETS BAGGRUND For at støtte en positiv byudvikling i hovedstadsområdet omkring København arbejdes der for en mere attraktiv offentlig transport. Indsatsen vil løse problemer med overbelastning og samtidig reducere den samlede miljøpåvirkning. Ringby / Letbanesamarbejdet har ønsket at få et så præcist fremtidsbillede af Ring 3 som muligt. TO MODELLER TIL RINGVEJEN Danmarks…